Relevanța,
misiunea și perspectiva programului de masterat
Întrucât interacțiunea dintre persoane,
grupuri, și organizații generează în mod natural conflicte,
devine evident ca stiința gestionarii conflictelor să fie
prezentă în toate domeniile vieții sociale.
Practica organizațională arată că situațiile conflictuale sunt
utilizate ca strategii importante de obținere a unui rezultat
cît mai bun în detrimentul progresului celorlalți. În consecință,
conflictul trebuie privit ca un element al vieții, tocmai
datorită divergențelor existente între atitudini, scopuri,
modalități de acțiune sau față de o situație. Practicarea
managementului de succes impune de la bun început identificarea
surselor conflictuale precum și factorii care favorizează
orientarea acestora în sensul diminuării performanțelor
manageriale.
Datorită
caracterului de profesionalizare al programului, absolvenții vor
poseda competențe profesionale utile, în contextul contemporan,
cu precădere în structurile sociale mai expuse conflictualității
(școala, familia, organizații, instituții etc) și care necesită
intervenția unui mediator, dar și în domeniile învățământului
preuniversitar și universitar, în cercetare sau în alte domenii
în care preocuparea pentru om și lucrul cu personalitatea umană
face extrem de utile competențele dobândite. În consecință,
absolvenții vor beneficia de o gamă deosebit de largă de
posibilități de încadrare în muncă conform nomenclatorului
național și în concordanță cu cerințele actuale ale pieții
muncii. De asemenea, absolvenții își pot aprofunda direcția
specalizării masterale prin urmarea cursurilor unei școli
doctorale.
În condițiile
transformărilor sociale continue apar tot mai multe probleme
noi, atât în ceea ce privește societatea în ansamblul ei cât și
omul în individualitatea sa, pentru a căror soluționare este
nevoie de oameni specializați în problematica umană, în
sensurile și scopurile posibilile ale existenței, în
identificarea problemelor și descoperirea celor mai bune
soluții. Prin disciplinele studiate, prin modalitățile complexe
de abordare a problemelor contemporane ce însoțesc studiul
acestor discipline, absolvenții programul vor căpăta
cunoștințele și competențele necesare formulării în mod adecvat
a problemelor contemporane și identificării soluțiilor
pertinente.
Conținutul procesului de învățământ
Conținutul activității didactice și de
cercetare a masteratului este orientat spre patru țeluri majore:
·
Teorii și practici din domeniul
medierii conflictelor, elemente de schimbare socială și dinamica
conflictelor, filosofia și logica contradictoriului;
·
Factori favorizați și factori
inhibitori ai stărilor conflictuale;
·
Focare conflictuale în societatea
contemporană și surse ale conflictului la nivel individual,
instituțional, societal și internațional;
·
Sisteme instituționale de
rezolvare amiabilă a conflictelor.
Absolvenții masteratului urmează să
dobândească competențe noi în multe planuri:
·
Instrumentale: îmbunătățirea
capacităților de analiză și sinteză, deprinderea tehnicilor de
organizare și mediere, perfecționarea metodelor de comunicare,
abilități privind managementul informației, capacitatea de a lua
decizii și de a soluționa probleme;
·
Interpersonale: discernământul
necesar pentru evaluări și autoevaluări obiective, aptitudinea
de a lucra în echipă, abilitatea de a colabora cu specialiști
din alte domenii; disponibilitatea de a aprecia diversitatea și
multiculturalitatea;
·
Sistemice: capacitatea de a
transpune în practică cunoștințele dobândite; abilități de
cercetare, putința de a învăța și crea, abilitatea de a concepe
și de a derula proiecte, preocuparea pentru calitate
Inserția
socială a absolvenții acestui program de studii este facilitată
de plasticitatea competențelor, care pot fi valorificate
într-o multitudine de domenii profesionale, dintre care amintim:
·
Învățământ preuniversitar și
universitar;
·
Mediatori și cercetători în
instituții specializate
·
Mass-media
·
Experți în echipe destinate să
elaboreze strategii de implementare a programelor de dezvoltare
regională;
·
Consilieri politici, culturali
etc.