Prezentarea generală a profesiei
|
PROFESIA DE MENTOR IN DOMENIUL STIINTELOR SOCIALE
Codul din Clasificarea ocupatiilor din Romania (C.O.R):___(nu există)
Codul din Standardele Ocupaţionale (S.O.): M10
Descrierea ocupaţiei. Conţinutul muncii:
- Mentorul este profesorul de specialitate dintr-o şcoalã sau liceu care are responsabilitatea de a conduce şi coordona practica pedagogicã a studenţilor, prin intermediul cãreia aceştia aplicã noţiunile şi cunoştinţele de metodicã dobândite în facultate şi învaţã sã predea.
- Mentorul organizeazã lecţii demonstrative şi ore de predare pentru studenţii practicanţi, încadrând practica pedagogicã a acestora în sistemul concret de desfãşurare a procesului de învãţãmânt şi totodatã le oferã acestora posibilitatea de a-şi însuşi tehnici, metode şi procedee didactice cât mai variate.
- El are rolul de a-i proprii sau a altor persoane şi trebuie sã stabileascã scopuri realiste ale activitãţii didactice a studenţilor, care sã conducã la îmbunãtãţirea calitativã a acesteia.
- Mentorul oferã studenţilor practicanţi un feed-back rapid şi eficient pentru dezvoltarea lor profesionalã.
- Mentorul are responsabilitatea întocmirii fişelor de evaluare şi a acordãrii unei note pentru activitatea didacticã a studenţilor practicanţi.
- Mentorul atrage studenţii practicanţi şi în activitãţile din afara clasei (serbãri sau spectacole şcolare, cercuri pedagogice, şedinţe şi consultaţii cu pãrinţii).
- Mentorul are responsabilitatea de a colabora cu metodistul din facultate, acesta din urmã oferindu-i sprijin complementar. Totodatã, mentorul ajutã şi colaboreazã cu ceilalţi profesori mentori din catedrã, în activitatea pe care aceştia o desfãşoarã cu studenţii practicanţi
Atribuţii şi responsabilităţi:
- să conducă şi să coordoneze practica pedagogicã a studenţilor;
- să organizeze lecţii demonstrative şi ore de predare pentru studenţii practicanţi;
- să ajute pe studenţii practicanţi sã analizeze obiectiv procesul predãrii;
- să întocmească fişele de evaluare şi să acorde o notă pentru activitatea didacticã a studenţilor practicanţi.
Mediul de activitate: în cadrul instituţiei de învăţământ (în săli de clasă, laboratoare şcolare, cancelarie, sala de festivităţi etc.).
Cerinţe psihice: adaptabilitate, flexibilitate, dorinţa de a continua să înveţe şi după terminarea studiilor, toleranţă faţă de opinii diferite, empatie, rezistenţă la stres
Cerinţe de educaţie si pregătire profesională:
Pentru exercitarea profesiei este necesară absolvirea cu diplomă de licenţă a unei instituţii de învăţământ superior şi a modulului psiho-pedagogic al DPPD, să aibă o experienţă îndelungată ca profesor şi să aibă gradele date.
Ocupaţii înrudite/specializări:
- formator adulţi
- profesor pentru copii cu nevoi speciale
- lector universitar
- asistent universitar
- lector universitar
- profesor universitar
- învăţător
- inspector şcolar
- specialist în metode de învăţare
- profesor gimnaziu-liceu
|
Competenţe generale şi speciale solicitate |
- Competenţe generale la locul de muncă:
- comunicare interactivă
- comunicarea mentor - student practicant
- menţinerea echilibrului în cadrul grupului de lucru
- Dezvoltarea competenţelor didactice ale studentului practicant:
- dezvoltarea capacităţilor de predare a cunoştinţelor şi de formare a deprinderilor
- îndrumarea observării de către studentul practicant a procesului de
predare - învăţare
- îndrumarea studenţilor în alcătuirea proiectului didactic
- evaluarea performanţelor studenţilor
- organizarea activităţii de practică
- planificarea activităţii de practică a studenţilor |
Posibilităţile de dezvoltarea carierei în cadrul profesiei (traseul profesional) |
- posibilitatea de a continua studiile pentru specializare (master, doctorat)
- posibilitatea de a fi solicitat din nou pentru profesia de meditator, la următoarea ocazie
- primirea de bonusuri şi alte drepturi băneşti în plus faţă de un profesor obişnuit
|
Accesibilitatea profesiei pentru absolvenţi* |
4 |
Condiţiile suplimentare necesare pentru a putea concura |
- studii suplimentare – gradele luate;
- vechime/experienţă;
- comunicare interactivă şi interpersonală;
- capacitatea de a diagnostica şi analiza nivelul de cunoştinţe al studentului practicant;
- capacitatea de a explica concepte metodice;
- capacitatea de a fi un bun exemplu de profesor.
|
Elementele de CV care contează pentru această profesie |
- studii superioare în domeniu;
- modulul de pregătire a personalului didactic;
- experienţă îndelungată ca profesor;
- gradele luate.
|
Stabilirea elementelor pentru care se punctează suplimentar |
- experienţă ca mentor;
- activităţi de cercetare ştiinţifică (în domeniul ştiinţelor socio-umane şi/sau psiho-pedagogice);
- autor al unor articole, publicaţii, cărti de specialitate;
- cunoaşterea unei limbi străine;
- cunoştinţe de operare pe calculator;
- considerarea contextului social şi global, favorizând abordările comune între profesori, pentru gestionarea problemelor;
- modernizarea procesului de evaluare: evaluarea ca modalitate de progres, accentul pe evaluarea formativă;
- modernizarea formării profesorului, folosind noi abordări pedagogice şi noile tehnologii informaţionale.
|
Salarizarea* |
3 |
Avantaje suplimentare * |
1 |
Mediul de lucru * |
3 |
Siguranţa locului de muncă* |
3 |
Situarea locului de muncă * |
4 |
Profesia există sau va exista |
Există |
Sursele folosite pentru obţinerea informatiilor* |
http://so.cnfpa.ro/so/
5
http://so.cnfpa.ro/so/Corespondenta%20SO-COR.pdf
5
http://www.civica-online.ro/competente/competente.html
3.5
http://www.mmssf.ro/website/ro/CORn/grupa2.jsp 5
Nota: * trebuie date note pe o scala de la 1 la 5, 5 fiind nota maxima |