Prezentarea generală a profesiei
|
PROFESIA DE INSPECTOR SCOLAR DE SPECIALITATE
Codul din Clasificarea ocupatiilor din Romania (C.O.R): 235203 (inspector învăţământ)
Ocupatia face parte din grupa 235 – Alţi specialişti în învăţământ:
Specialiştii din învăţământ, alţii decât cei încadraţi în grupele anterioare, efectuează cercetări asupra metodelor şi mijloacelor de pregătire şcolară, le actualizează şi le avizează, controlează activitatea personalului din învăţământ şi rezultatele obţinute în aplicarea programelor şcolare şi, dacă este cazul, propun unele reforme sau ameliorări de program.
Descrierea ocupaţiei. Conţinutul muncii:
- Competenţele inspectorului şcolar de specialitate vizeazã capacitãţile şi abilitãţile acestuia de proiectare, organizare, conducere operaţionalã, control, evaluare şi monitorizare pe probleme de curriculum, resurse umane, financiare, materiale, de timp, dezvoltare profesionalã şi relaţii – comunicare.
- Inspectorul şcolar de specialitate operaţionalizeazã criteriile şi administreazã instrumentele de monitorizare şi evaluare a calitãţii activitãţii educaţionale din unitãţile de învãţãmânt preşcolar, primar, gimnazial, profesional, liceal şi postliceal şi a nivelului de performanţã atins de preşcolari / elevi.
- Totodatã, el sprijinã şi consiliazã personalul didactic, în vederea îmbunãtãţirii activitãţii acestuia.
- Inspectorul şcolar de specialitate monitorizeazã aplicarea instrucţiunilor / deciziilor M.E.N. în teritoriu şi transmite propuneri ameliorative în scopul permanentei îmbunãtãţiri a calitãţii actului educaţional din unitãţile de învãţãmânt.
- Inspectorul şcolar de specialitate coordoneazã activitatea didacticã din unitatea de învãţãmânt şi pe cea de perfecţionare şi formare continuã a cadrelor didactice, a comisiilor metodice şi a metodiştilor şi organizeazã consultaţii şi schimburi de experienţã în domeniul de specialitate, în colaborare cu Casa Corpului Didactic, Institutul de Ştiinţe ale Educaţiei, instituţii de învãţãmânt superior şi comunitatea localã.
- Inspectorul de specialitate controleazã şi îndrumã modul de aplicare a programelor naţionale de reformã şi a proiectelor de inovaţie aprobate şi elaboreazã instrumente de implementare.
Atribuţii şi responsabilităţi:
- să participe la teste de cunoştinţe ale elevilor;
- să analizeze activitatea acestora;
- să ia parte la examenele de sfârşit de an şi de absolvire;
- să participe la discutii şi interviuri cu directorii şi profesorii;
- să ia parte la şedintele personalului didactic şi ale corpului de îndrumători din scoli;
- să investigheze şi să rezolve plângerile;
- să monitorizeze respectarea standardelor şi reglementarilor juridice, educaţionale, de sănătate şi protecţie a muncii;
- să informeze organele de conducere despre constatările inspecţiilor;
- să dea instrucţiuni şi recomandări directorilor de scoli şi licee în vederea eliminării punctelor slabe;
- să facă inspecţii la orele de curs.
Mediul de activitate: ocupaţia aceasta implică deplasări frecvente, în diferite localităţi şi unităţi de învăţământ
Cerinţe psihice: adaptabilitate, flexibilitate, rezistenţă la stres, integritate
Cerinţe de educaţie si pregătire profesională:
Pentru exercitarea profesiei este necesară absolvirea cu diplomă de licenţă a unei instituţii de învăţământ superior şi a modulului psiho-pedagogic al DPPD, dar este preferabil să fi terminat o facultate cu profil pedagogic.
Ocupaţii înrudite/specializări:
- formator adulţi
- lector universitar
- asistent universitar
- profesor universitar
- inspector şcolar
- specialist în metode de învăţare
- consilier învăţământ
- expert învăţământ
- inspector învăţământ
- referent de specialitate în învăţământ
|
Competenţe generale şi speciale solicitate |
- menţinerea legăturii inspectoratului şcolar cu Ministerul Educaţiei Naţionale
- organizarea de consultaţii şi schimburi de experienţă în domeniul de specialitate
- în domeniul control şi verificare:
- inspectarea activităţii din unitatea de învăţământ
- întocmirea dosarului de inspecţie
- asigurarea calităţii demersului didactic din unitatea de învăţământ
- coordonarea activităţii cadrelor didactice şi a comisiilor metodice
din unitatea de învăţământ
- în domeniul dezvoltare profesională:
- coordonarea activităţii de dezvoltare profesională a cadrelor
didactice
- perfecţionarea activităţii proprii
- evaluarea ofertei şi a performanţelor educaţionale din unitatea de
învăţământ
- întocmirea planului de inspecţie
- pregătirea / organizarea inspecţiei
- proiectarea activităţii de inspecţie |
Condiţiile suplimentare necesare pentru a putea concura |
- limbi străine
- de operare pe calculator
- legislaţia în domeniul educaţiei
- natura instrumentelor de evaluare şi mod de elaborare
- natura documentelor unităţii de învăţământ
- tehnici de prelucrare statistică
- tehnici de comunicare
- strategii de dezvoltare a ofertei educaţionale |
Stabilirea elementelor pentru care se punctează suplimentar |
- activităţi de cercetare ştiinţifică (în domeniul ştiinţelor socio-umane şi al ştiinţelor psiho-pedagogice);
- autor al unor articole, publicaţii, cărţi de specialitate;
- modernizarea procesului de evaluare: evaluarea ca modalitate de progres, accentul pe evaluarea formativă.
|