|
|
February, 25th
Ut wisi enim ad minim veniam
, quis nostrud exerci tation ullamcorper suscipit lobortis nisl ut aliquip ex ea commodo consequat. Duis autem vel eum iriure dolor in hendrerit feugiat nulla facilisis at vero eros et accumsan
|
|
|
 |
|
FG3 GROUP:
- Ivanov Catalina
E-mail:ctl_ivanov@yahoo.com
- Balmus Diana
E-mail:balmusdiana@yahoo.com
- Onofrei Nicoleta
E-mail:onofreinicoleta1234@yahoo.
com
- Dragomir Monica
E-mail: dragomir_monica2002@yahoo
.com
- Anton Mirela
E-
mail: anton_andreea1986@yahoo.com
- Dusa Raluca
E-mail:dusa_ralu@yahoo.com
|
|
|
|
|
|
Prezentarea generală a profesiei
|
PROFESIA DE DIRECTOR UNITATE DE INVATAMANT
Codul din Clasificarea ocupatiilor din Romania (C.O.R): 122910 (director în învăţământul preşcolar,primar, gimnazial, liceal şi de maiştri)
Definiţie C.O.R.:
Ocupatia face parte din grupa 1229 – Conducători în alte activităţi de producţie şi servicii sociale (sănătate, cultură, învăţâmânt, sport, afaceri externe etc.):
Conducătorii din alte activităţi de producţie şi servicii sociale, în subordinea directorilor responsabili, planifică şi coordonează activitatea din domeniile de sănătate şi asistenţă socială, învăţământ public şi particular, activitate recreativă, culturală şi sportivă, precum şi a instituţiilor şi organismelor extrateritoriale.
Descrierea ocupaţiei. Conţinutul muncii:
Conducerea şcolilor este asigurată de Director şi organele colective de conducere: Consiliul de Administraţie şi Consiliul Profesoral. Cresterea rolului directorului în scoalã face necesară stabilirea clară a statutului directorului de unitate de învãtãmânt şi a condiţiilor de serviciu care sã cuprindã :
- actele normative generale si specifice învãtãmântului care îi reglementeazã activitatea;
- functiile manageriale realizate în domeniile curriculum financiar, al resurselor umane si al dezvoltãrii generale a scolii;
- îndatoririle profesionale privind obiectivele unitãtii de învãtãmânt;
- criteriile de performanta si modalitãtile de evaluare a activitãtii;
- criteriile şi procedeele de selecţie a personalului scolii.
Atribuţii şi responsabilităţi:
- managementul resurselor umane;
- raporturile cu nivelurile ierarhice superioare, organizatii, institutii, sindicate si asociatii profesionale;
- implicarea directa în activitãti referitoare la curriculum;
- evaluare si în revizuirea activitãti scolii;
- în aplicarea corespunzãtoare a standardelor educationale;
- coordonarea managementul informational, managementului financiar (în alocarea resurselor materiale);
- încurajarea relatiilor cu pãrintii
Mediul de activitate: în cadrul instituţiei de învăţământ (birouri, săli de clasă, săli de festivităţi, cancelarie etc.)
Cerinţe de educaţie si pregătire profesională:
Pentru exercitarea profesiei este necesară absolvirea cu diplomă de licenţă a unei instituţii de învăţământ superior şi a modulului psiho-pedagogic al DPPD, să aibă gradele luate, o îndelungată experienţă ca profesor şi realizări importante în această calitate.
Ocupaţii înrudite/specializări:
- secretar ştiinţific învăţământ, cercetare
- şef catedră
- lector universitar
- asistent universitar
- profesor universitar
- învăţător
- inspector şcolar
- specialist în metode de învăţare
- formator adulţi
|
Competenţe generale şi speciale solicitate |
- acordarea de consultanţă şi audienţe
- reprezentarea unităţii de învăţământ în relaţia cu autorităţile
- stabilirea sistemului informaţional
- asigurarea dezvoltării profesionale a cadrelor didactice
- perfecţionarea activităţii proprii
- asigurarea calităţii procesului educaţional
- asigurarea climatului de muncă eficient
- conducerea şedinţelor în cadrul unităţii de învăţământ
- coordonarea activităţilor de selecţie de personal
- coordonarea procesului educaţional în unitatea de învăţământ
- asigurarea eficienţei utilizării resurselor financiare
- asigurarea obţinerii resurselor financiare şi materiale
- organizarea procedurilor de evaluare a procesului educaţional
- organizarea procesului educaţional
- stabilirea strategiei de coordonare a procesului educaţional din unitatea de învăţământ |
Posibilităţile de dezvoltarea carierei în cadrul profesiei (traseul profesional) |
- Posibilitatea de a-şi păstra acest post pentru o perioadă mai îndelungată
- Posibilitatea de a se muta la altă unitate de învăţământ ca director
- posibilitatea de a continua studiile pentru specializare (master, doctorat)
|
Accesibilitatea profesiei pentru absolvenţi* |
4 |
Condiţiile suplimentare necesare pentru a putea concura |
- studii suplimentare: cursuri postuniversare, masterat
- vechime/experienţă
- Cunoştinţe de:
- limbi străine
- operare pe calculator
- tehnici de comunicare / dialog
- psihologie (noţiuni aplicate)
- reguli de persuasiune şi reclama / publicitate
- tehnici de informare şi diseminare a informaţiei
- noţiuni psihopedagogie
- forme de perfecţionare pentru personalul didactic
- management ( tehnici aplicate )
- marketing
- legislaţie în domeniul educaţiei
- tehnici de observare
- proceduri de arhivare
- tehnici de organizare şi planificare
- tehnici de diseminare şi de demultiplicare
- documente legale de selecţie şi angajare de personal (proceduri de ocupare; criterii naţionale / locale; criterii de evaluare)
- noţiuni de buget, finanţe, contabilitate şi legislaţie aferenta
- noţiuni de buget, execuţie bugetară, exerciţiu financiar şi legislaţie în domeniu
- metodologia evaluărilor
- criterii de evaluare
- curriculum naţional şi local
Cerinţe:
- disponibilitatea la dialog, răbdarea, calmul la acordarea de consultanta şi audiente
- capacitatea de comunicare, politeţea şi respectul fata de interlocutor
- imparţialitatea, obiectivitatea, echitatea dovedite la rezolvarea contestaţiilor
- capacitatea de organizare a timpului disponibil pentru a răspunde corespunzător solicitărilor de audiente şi consultanta
- profesionalismul, responsabilitatea, prestaţia manifestate în raport cu partenerii sociali şi autorităţile
- capacitatea de comunicare, interesul, atenţia în dezvoltarea şi menţinerea relaţiilor de colaborare cu părinţii
- spiritul persuasiv, creativitatea, bunele maniere şi politeţea dovedite în relaţiile cu autorităţile îndreptate înspre promovarea imaginii scolii
- abilitatea şi spiritul practic dovedite în menţinerea relaţiilor cu mijloacele de promovare
- interesul, receptivitatea, adaptabilitatea în derularea schimbului de informaţii cu forurile tutelare
- atenţia manifestata în verificarea prealabila a oricărui tip de informaţie vehiculata
- creativitatea, precizia, claritatea, spiritul analitic în aplicarea diverselor modalităţi de solicitare / primire de informaţii referitoare la activitatea unităţii de învăţământ
- tactul, capacitatea de comunicare, operativitatea cu care menţine funcţionalitatea şi continuitatea fluxului informaţional
- receptivitatea, spiritul de observaţie corect şi analitic în remarcarea aspectelor definitorii ale activităţii desfăşurate de personalul didactic
- responsabilitatea şi obiectivitatea în aprecierea nivelului de pregătire profesionala a personalului didactic
- comunicarea eficienta cu organismele de lucru şi persoanele abilitate în vederea identificării necesarului de pregătire corespunzător nevoilor de moment şi de perspective
- exigenţa cu care analizează propria activitate şi alege obiectivele perfecţionării
- capacitatea de analiza şi minuţiozitate cu care studiază ofertele de perfecţionare
- discernământul în alegerea formei de perfecţionare convenabilă obiectivelor stabilite
- seriozitatea cu care participă la forma de perfecţionare sau se autoperfecţionează
- capacitatea de modelare şi de adaptare a informaţiilor primite la forma de perfecţionare la situaţii noi
- capacitatea de comunicare, spiritul de observaţie, autoritatea cu care verifica şi constata calitatea actului educaţional prestat de personalul didactic
- tactul, creativitatea, puterea de persuasiune dovedite în stimularea şi urmărirea derulării activităţilor extracurriculare
- conştiinciozitatea, spiritul practic şi gospodăresc în supervizarea activităţilor auxiliare
- responsabilitatea, exigenta şi fermitatea manifestate în verificarea modului de evidenta şi păstrare a documentelor specifice.
- receptivitatea, capacitatea de analiza şi creativitatea în sprijinirea iniţiativelor
- echidistanta, imparţialitatea, politeţea, tactul şi diplomaţia în promovarea cooperării în rândul personalului didactic
- spirit de observaţie, promtitudine, răbdare şi tactul în monitorizarea disfuncţionalităţilor / disputelor / conflictelor
- responsabilitatea, oportunitatea, colaborarea în stabilirea soluţiilor de rezolvare a posibilelor disfuncţionalităţi
- competentele de bun organizator al şedinţelor, claritatea scopurilor privind cuprinderea întregii problematici
- corectitudinea, creativitatea, punctualitatea, exigenta, capacitatea de mediere şi moderare în desfăşurarea şedinţelor conform ordinii de zi propuse şi în identificarea cauzelor unor probleme intervenite în activitatea unităţii de învăţământ
- capacitatea de decizie în soluţionarea operativa a oricărui tip de disfuncţionalitate
- capacitatea de decizie în stabilirea necesarului de personal şi angajarea acestuia pe baze legale
- obiectivitatea, transparenta, onestitatea manifestate în desfăşurarea procesului de selecţie a personalului necesar
- capacitatea de mediere, răbdarea, tactul în acordarea de feed-back candidaţilor
- atenţia, acurateţea, responsabilitatea cu care urmăreşte evoluţia / progresul activităţii educaţionale din unitatea de învăţământ
- răbdarea, perseverenta, promptitudinea şi capacitatea de comunicare în oferirea consultantei de specialitate
- atenţia, coerenta, experienţa, receptivitatea, capacitatea de comunicare şi persuasiunea în delegarea autorităţii către subordonaţi
- capacitatea de analiză şi discernământul în luarea deciziei de alocare bugetara pe priorităţi
- stilul de muncă în echipă, participativ în luarea deciziei de alocare a resurselor financiare în raport cu priorităţile
- operativitatea, promptitudinea şi spiritul practic în soluţionarea unor necesităţi financiare, intervenite accidental şi în găsirea rapida a unor surse suplimentare de finanţare
- operativitatea, capacitatea de decizie, colaborarea cu factorii responsabili în stabilirea necesarului de resurse financiare şi materiale
- capacitatea de comunicare, consistenta relaţiilor cu părinţii şi diverşi parteneri de dialog în vederea obţinerii surselor extrabugetare de finanţare
- capacitatea de analiza şi decizie în elaborarea proiectului de buget corespunzător derulării activităţii din unitatea de învăţământ
- realismul şi acurateţea în îndrumarea şi elaborarea procedurilor de evaluare a cadrelor didactice prin raportarea la criterii de evaluare
- obiectivitatea şi corectitudinea în aprecierea activităţii personalului didactic şi la aplicarea unor măsuri de eficientizare a activităţii acestuia
- consistenţa relaţiilor de colaborare cu specialişti din domeniu în evaluarea competentă a personalului didactic
- perseverenţa, tactul şi exigenţa în verificarea competenţei examinatorilor la diferite forme de evaluare a elevilor
- responsabilitatea şi capacitatea de analiză în aprecierea şi validarea rezultatelor diverselor forme de evaluare a elevilor
- capacitatea organizatorică manifestată în evaluarea realistă a bazei tehnico-materiale de care dispune în desfăşurarea procesului educaţional
- capacitatea de comunicare eficientă cu organismele de lucru şi cu factorii responsabili în asigurarea bazei tehnico-materiale
- capacitatea de analiză a resurselor umane implicate în procesul educaţional
- receptivitatea şi perseverenţa cu care participă la stabilirea programului managerial al unităţii de învăţământ şi la întocmirea orarului şcolar
- capacitatea de organizator în direcţia coordonării şi stabilirii realiste a obiectivelor procesului educaţional
- discernământul, capacitatea de decizie şi capacitatea de comunicare cu organismele de lucru, la stabilirea metodologiei de coordonare, monitorizare / evaluare a procesului educaţional
- coerenţa, acurateţea, oportunitatea, tactul în conceperea aplicabilităţii practice a metodelor de monitorizare şi evaluare a procesului educaţional
|
Elementele de CV care contează pentru această profesie |
- studii superioare în domeniu
- modulul de pregătire a personalului didactic
- gradele luate
- studii suplimentare
- experienţă
|
Stabilirea elementelor pentru care se punctează suplimentar |
- activităţi de cercetare ştiinţifică (în domeniul ştiinţelor socio-umane);
- autor al unor articole, publicaţii, cărti de specialitate;
- considerarea contextului social şi global, favorizând abordările comune între profesori, pentru gestionarea problemelor;
- modernizarea procesului de evaluare: evaluarea ca modalitate de progres, accentul pe evaluarea formativă;
- modernizarea formării profesorului, folosind noi abordări pedagogice şi noile tehnologii informaţionale.
|
Salarizarea* |
3 |
Avantaje suplimentare * |
2 |
Mediul de lucru * |
4 |
Siguranţa locului de muncă* |
3 |
Situarea locului de muncă * |
4 |
Profesia există sau va exista* |
Există |
Sursele folosite pentru obţinerea informatiilor * |
http://so.cnfpa.ro/so/
5
http://www.civica-online.ro/competente/competente.html
3.5
http://www.mmssf.ro/website/ro/CORn/grupa1.jsp 5
http://www.mmssf.ro/website/ro/CORn/D.jsp
5
Nota: * trebuie date note pe o scala de la 1 la 5, 5 fiind nota maxima.
|
|