Prezentarea generală a profesiei
|
Codul
din Clasificarea ocupatiilor din Romania (C.O.R): 243207 (Referent de
specialitate aşezământ cultural)
Definiţie C.O.R.:
Ocupatia face parte din grupa 2432 – Bibliotecari, documentarişti şi
asimilaţi:
Bibliotecarii, documentariştii şi specialiştii asimilaţi colecţionează,
completează şi conservă în mod sistematic cărţi, periodice şi alte
documente sau înregistrări audio-vizuale; selecţionează lucrări şi alte
documente în vederea achiziţionării; oferă informaţii din fondul
documentar propriu sau obţinute prin reţeaua de schimb între
bibliotecari, cercetători specializaţi sau alţi utilizatori; efectuează
cercetări de biblioteconomie şi analizează sau modifică serviciile, în
funcţie de necesităţile formulate de utilizatori.
Descrierea ocupaţiei. Conţinutul muncii:
Ocupaţia de referent de specialitate aşezământ culturaleste practicată
de persoanele care lucrează în instituţii publice de cultură ce
desfăşoară activităţi în domeniul educaţiei permanente, organizate în
afara sistemului naţional de învăţământ formal, având drept scop
păstrarea şi promovarea culturii tradiţionale: cămine culturale, case de
cultură, şcoli populare de arte şi meserii, centre de cultură, formaţii
şi ansambluri profesioniste pentru promovarea culturii tradiţionale,
centre zonale pentru educaţia adulţilor, centre judeţene pentru
promovarea şi conservarea culturii tradiţionale şi Centrul Naţional
pentru Conservarea şi promovarea Culturii Tradiţionale.
Atribuţii şi responsabilităţi:
- să iniţieze
relaţii profesionale cu persoanele interesate să participe la
programele derulate în cadrul aşezământului cultural;
- să le orienteze
spre activităţile cele mai indicate, în funcţie de domeniul de
interes al acestora şi aptitudinile demonstrate;
- să integreze
beneficiarii în colectivele de lucru, pe baza opţiunilor formulate;
- să furnizeze toate
informaţiile şi explicaţiile necesare desfăşurării în bune condiţii
a activităţilor incluse în grafic;
- să elaboreze
proiecte şi/sau programe cultural-artistice şi de educaţie
permanentă;
- să analizeze
fezabilitatea acestora;
- să pregătească
implementarea lor;
- să asigure
derularea fiecărei etape în conformitate cu graficul prestabilit,
având în vedere satisfacerea cerinţelor beneficiarilor.
Mediul de activitate: în instituţii publice de cultură (cămine
culturale, case de cultură, centre de cultură etc.).
Ocupaţii înrudite/specializări:
- bibliograf
- bibliotecar
(studii sup.)
- documentarist
(studii sup.)
- referent difuzare
carte
- lector carte
- bibliotecar
arhivist
|
Competenţe generale şi speciale solicitate |
- Fundamentale:
- Comunicarea
interactivă la locul de muncă
- Lucrul în echipă
- Dezvoltarea
profesională proprie
- Utilizarea
calculatorului
- Planificarea
activităţii proprii
- Generale pe
domeniul de activitate:
- Aplicarea normelor
de sănătate şi securitate în muncă şi de PSI
- Întocmirea
documentelor necesare activităţii
- Specifice
ocupatiei:
- Derularea
contactelor preliminare cu potenţialii beneficiari
- Promovarea
activităţilor din cadrul aşezământului cultural
- Integrarea
beneficiarului în activităţile aşezământului cultural
- Elaborarea
proiectelor/programelor cultural-artistice şi de educaţie permanentă
- Pregătirea
implementării proiectelor/programelor cultural-artistice şi de
educaţie permanentă
- Implementarea
proiectelor/programelor cultural-artistice şi de educaţie permanentă
- Coordonarea
activităţii din aşezămintele culturale subordonate
|
Posibilităţile de dezvoltarea carierei în
cadrul profesiei (traseul profesional) |
- posibilitatea de a
primi un aşezământ cultural mai important ca loc de desfăşurare a
profesiei
- posibilitatea de a
primi sarcini din ce în ce mai importante în legătură cu dezvoltarea
aşezământului cultural
- posibilitatea de a
deveni direct responsabil de acel aşezământ cultural
- posibilitatea de a
continua studiile pentru specializare (master, doctorat), precum şi
prin diferite cursuri de perfecţionare, ceea ce ar ajuta la ocuparea
unui post mai important
|
Accesibilitatea profesiei pentru absolvenţi* |
3 |
Condiţiile suplimentare necesare pentru a
putea concura |
- bună pregătire în
domeniul său de specialitate şi o preocupare permanentă pentru
perfecţionarea profesională proprie;
- cunoştinţe solide
de cultură generală conjugate cu aptitudini organizatorice şi
manageriale pentru gestionarea programelor şi proiectelor culturale;
- cunoaşterea
cadrului juridic şi administrativ privind managementul instituţiilor
de cultură;
- stăpânirea unor
noţiuni de relaţii publice cu aplicabilitate în domeniul
instituţiilor de cultură;
- capacitatea de
concepere a unei strategii de promovare a imaginii instituţiei şi a
activităţilor desfăşurate în cadrul acesteia;
- solicitudine,
calm, promptitudine, amabilitate şi tact în relaţiile cu
beneficiarii;
- flexibilitate,
politeţe, fermitate şi eficienţă în relaţiile cu colaboratorii,
disponibilitate pentru comunicarea interpersonală;
- capacitatea de a
menţine şi stimula un climat de colegialitate în regim de lucru în
echipă;
- capacitate
operaţională de a aplica, transfera şi combina cunoştinţe şi
deprinderi de muncă în raport cu necesităţile impuse de managementul
proiectelor, programelor şi acţiunilor culturale;
- stăpânirea
tehnicilor de planificare şi gestionare a proiectelor şi programelor
culturale;
- capacitatea de
evaluare a etapelor activităţii pe care o desfăşoară, în raport cu
obiectivele propuse, resursele disponibile şi cerinţele
beneficiarilor.
|
Elementele de CV care contează pentru această
profesie |
- studii superioare
într-un domeniu ce presupune o cultură mai vastă
- cursuri de
perfecţionare, master
|
Stabilirea elementelor pentru care se
punctează suplimentar |
- activităţi de
cercetare ştiinţifică;
- autor al unor
articole, publicaţii, cărti de specialitate;
- cunoaşterea mai
multor limbi străine de circulaţie internaţională;
|
Salarizarea* |
3 |
Avantaje suplimentare * |
3 |
Mediul de lucru * |
4 |
Siguranţa locului de muncă* |
4 |
Situarea locului de muncă * |
3.5 |
Profesia există sau va exista |
Există |
Sursele folosite pentru obţinerea
informatiilor* |
http://so.cnfpa.ro/so/
5
http://www.mmssf.ro/website/ro/CORn/grupa2.jsp
5 |