Prezentarea generală a profesiei
|
Codul
din Clasificarea ocupatiilor din Romania (C.O.R): 232101 (profesor īn
īnvăţămāntul liceal, postliceal, profesional şi de maiştri) şi 232201
(profesor īn īnvăţămāntul gimnazial)
Definiţie C.O.R.:
Ocupatia face parte din grupa 232 Profesori īn īnvăţămāntul secundar:
Profesorii din īnvăţămāntul secundar predau una sau mai multe
discipline, īn scopul instruirii sau formării profesionale a elevilor
din īnvăţămāntul secundar; participă la luarea deciziilor privind
organizarea īnvăţămāntului secundar şi desfăşoară alte activităţi
conexe.
Descrierea ocupaţiei. Conţinutul muncii:
Profesorul din şcoala secundară se ocupă de elevi si-i īnvaţă materia la
care a fost specializat, dezvoltāndu-le cunoştiinţele şi aptitudinile
pentru domeniul respectiv. El formează deprinderi de muncă intelectuală
şi ajută elevul să se descopere pe sine, să-şi valorifice calităţile şi
să-şi corecteze defectele. Predarea materiei de specialitate necesită
urmărirea constantă a evoluţiilor īn domeniu, pentru a oferi elevilor
informaţii de ultimă oră.
Atribuţii şi responsabilităţi:
- să predea materia
respectivă;
- să urmărească
evoluţia copiilor (prin teste scrise, examinări orale, discuţii
libere sau activităţi practice);
- să adapteze
predarea materiei la nivelul cunoştinţelor elevilor din clasă;
- să motiveze
interesul copiilor pentru subiectul predate;
- să organizeze
activităţi independente;
- să ţină şedinţe cu
părinţii şi să coopereze şi să comunice cu aceştia şi īn alte
moduri;
- să īndeplinească
funcţia de diriginte al clasei şi alte funcţii administrative.
Mediul de activitate: īn săli de clasă şi īn laboratoare şcolare.
Cerinţe psihice: adaptabilitate, flexibilitate, dorinţa
de a continua să īnveţe şi după terminarea studiilor, toleranţă faţă de
opinii diferite, empatie, rezistenţă la stres
Cerinţe de educaţie si pregătire profesională:
Pentru exercitarea profesiei este necesară absolvirea cu diplomă de
licenţă a unei instituţii de īnvăţămānt superior sau o diplomă
echivalentă acesteia, dar şi a modulului psiho-pedagogic al DPPD.
Ocupaţii īnrudite/specializări:
- formator adulţi
- profesor pentru
copii cu nevoi speciale
- lector universitar
- asistent
universitar
- profesor
universitar
- īnvăţător
- inspector şcolar
- specialist īn
metode de īnvăţare
-
meditator/guvernantă
|
Competenţe generale şi speciale solicitate |
- solide cunoştinţe
īn domeniul pe care īl predă, dar nu numai atāt;
- tehnici
interactive de predare
- abordarea unor
strategii eficiente de management al clasei
- utilizarea
adecvată a tehnologiei moderne a informaţiilor
- evalaurea
progresului şcolar al elevilor printr-o paletă variată de
instrumente
|
Posibilităţile de dezvoltarea carierei īn
cadrul profesiei (traseul profesional) |
- trecerea prin
gradele de specialitate, pānă la gradul I
- posibilitatea de a
continua studiile pentru specializare (master, doctorat)
|
Accesibilitatea profesiei pentru absolvenţi* |
4.5 |
Condiţiile suplimentare necesare pentru a
putea concura |
- cunoaşterea unei
limbi străine
- cunoştinţe de
operare pe calculator (preferabil)
|
Elementele de CV care contează pentru această
profesie |
- studii superioare
īn domeniu
- modulul de
pregătire a personalului didactic
|
Stabilirea elementelor pentru care se
punctează suplimentar |
- activităţi de
cercetare ştiinţifică (īn domeniul ştiinţelor socio-umane);
- autor al unor
articole, publicaţii, cărti de specialitate;
- cunoaşterea unei
limbi străine;
- cunoştinţe de
operare pe calculator;
- considerarea
contextului social şi global, favorizānd abordările comune īntre
profesori, pentru gestionarea problemelor;
- rolul de mediator
īntre cursanţi şi mediul lor;
- modernizarea
procesului de evaluare: evaluarea ca modalitate de progres, accentul
pe evaluarea formativă;
- modernizarea
formării profesorului, folosind noi abordări pedagogice şi noile
tehnologii informaţionale.
|
Salarizarea* |
2 |
Avantaje suplimentare * |
1 |
Mediul de lucru * |
3 |
Siguranţa locului de muncă* |
4 |
Situarea locului de muncă * |
4.5 |
Profesia există sau va exista |
Există |
Sursele folosite pentru obţinerea
informatiilor* |
http://www.go.ise.ro/
http://so.cnfpa.ro/so/
http://www.civica-online.ro/competente/competente.html
http://www.mmssf.ro/website/ro/CORn/grupa2.isp
|