PROFESIA  DE  PROFESOR  GIMNAZIU - LICEU

Prezentarea generală a profesiei

Codul din Clasificarea ocupatiilor din Romania (C.O.R): 232101 (profesor īn īnvăţămāntul liceal, postliceal, profesional şi de maiştri) şi 232201 (profesor īn īnvăţămāntul gimnazial)
Definiţie C.O.R.:
Ocupatia face parte din grupa 232 – Profesori īn īnvăţămāntul secundar:
Profesorii din īnvăţămāntul secundar predau una sau mai multe discipline, īn scopul instruirii sau formării profesionale a elevilor din īnvăţămāntul secundar; participă la luarea deciziilor privind organizarea īnvăţămāntului secundar şi desfăşoară alte activităţi conexe.
Descrierea ocupaţiei. Conţinutul muncii:
Profesorul din şcoala secundară se ocupă de elevi si-i īnvaţă materia la care a fost specializat, dezvoltāndu-le cunoştiinţele şi aptitudinile pentru domeniul respectiv. El formează deprinderi de muncă intelectuală şi ajută elevul să se descopere pe sine, să-şi valorifice calităţile şi să-şi corecteze defectele. Predarea materiei de specialitate necesită urmărirea constantă a evoluţiilor īn domeniu, pentru a oferi elevilor informaţii de ultimă oră.

Atribuţii şi responsabilităţi:
  • să predea materia respectivă;
  • să urmărească evoluţia copiilor (prin teste scrise, examinări orale, discuţii libere sau activităţi practice);
  • să adapteze predarea materiei la nivelul cunoştinţelor elevilor din clasă;
  • să motiveze interesul copiilor pentru subiectul predate;
  • să organizeze activităţi independente;
  • să ţină şedinţe cu părinţii şi să coopereze şi să comunice cu aceştia şi īn alte moduri;
  • să īndeplinească funcţia de diriginte al clasei şi alte funcţii administrative.

Mediul de activitate: īn săli de clasă şi īn laboratoare şcolare.

Cerinţe psihice: adaptabilitate, flexibilitate, dorinţa de a continua să īnveţe şi după terminarea studiilor, toleranţă faţă de opinii diferite, empatie, rezistenţă la stres 
Cerinţe de educaţie si pregătire profesională:

Pentru exercitarea profesiei este necesară absolvirea cu diplomă de licenţă a unei instituţii de īnvăţămānt superior sau o diplomă echivalentă acesteia, dar şi a modulului psiho-pedagogic al DPPD.

Ocupaţii īnrudite/specializări:
  • formator adulţi
  • profesor pentru copii cu nevoi speciale
  • lector universitar
  • asistent universitar
  • profesor universitar
  • īnvăţător
  • inspector şcolar
  • specialist īn metode de īnvăţare
  • meditator/guvernantă

Competenţe generale şi speciale solicitate

  • solide cunoştinţe īn domeniul pe care īl predă, dar nu numai atāt;
  • tehnici interactive de predare
  • abordarea unor strategii eficiente de management al clasei
  • utilizarea adecvată a tehnologiei moderne a informaţiilor
  • evalaurea progresului şcolar al elevilor printr-o paletă variată de instrumente

Posibilităţile de dezvoltarea carierei īn cadrul profesiei (traseul profesional)

  • trecerea prin gradele de specialitate, pānă la gradul I
  • posibilitatea de a continua studiile pentru specializare (master, doctorat)

Accesibilitatea profesiei pentru absolvenţi*

4.5

Condiţiile suplimentare necesare pentru a putea concura

  • cunoaşterea unei limbi străine
  • cunoştinţe de operare pe calculator (preferabil)

Elementele de CV care contează pentru această profesie

  • studii superioare īn domeniu
  • modulul de pregătire a personalului didactic

Stabilirea elementelor pentru care se punctează suplimentar

  • activităţi de cercetare ştiinţifică (īn domeniul ştiinţelor socio-umane);
  • autor al unor articole, publicaţii, cărti de specialitate;
  • cunoaşterea unei limbi străine;
  • cunoştinţe de operare pe calculator;
  • considerarea contextului social şi global, favorizānd abordările comune īntre profesori, pentru gestionarea problemelor;
  • rolul de mediator īntre cursanţi şi mediul lor;
  • modernizarea procesului de evaluare: evaluarea ca modalitate de progres, accentul pe evaluarea formativă;
  • modernizarea formării profesorului, folosind noi abordări pedagogice şi noile tehnologii informaţionale.

Salarizarea*

2

Avantaje suplimentare *

1

Mediul de lucru *

3

Siguranţa locului de muncă*

4

Situarea locului de muncă *

4.5

Profesia există sau va exista

Există

Sursele folosite pentru obţinerea informatiilor*

http://www.go.ise.ro/                                                                   
http://so.cnfpa.ro/so/                                                                    
http://www.civica-online.ro/competente/competente.html        
http://www.mmssf.ro/website/ro/CORn/grupa2.isp