Prezentarea generala a profesiei
|
Codul
din Clasificarea ocupatiilor din Romania (C.O.R):231 006
Definitie C.O.R.:
Ocupatia face parte din grupa 2310 – Profesori
universitari,conferentiari, lectori,asistenti si asimilati acestora.Ei
concep si modifica programele de studii,predau cursuri,organizeaza
seminarii,supravegheaza studiul individual si sustin prelegeri;
participa la luarea deciziilor privind organizarea invatamantului
universitar si activitatilor anexe.
Descrierea ocupatiei.Continutul muncii
Profesorii universitari sunt specialisti in diverse domenii de
invatamant superior.Ei desfasoara activitati didactice de predare,de
seminarizare si lucrari practice, cercetare stiintifica,dezvoltare
tehnologica, activitate de proiectare si de creatie artistica, potrivit
specificului.Participa la consilii si comisii in interesul sistemului
educativ universitar.
Unelte /instrumente de lucru
Folosesc strategii, planuri, metode si tehnici specifice domeniului
lor,precum si alte echipamente:calculatoare,aparatura din dotarea
laboratoarelor.
Atributii si responsabilitati
- activitati
didactice de predare;
- activitati de
seminar,proiecte de an,lucrari practice si de laborator;
- indrumare de
proiecte,de lucrari de licenta si de absolvire,de practica
pedagogica,productiva si de cercetare stiintifica;
- indrumarea
doctoranzilor in stagiu;
- conducere de
dizertatii;
- conducerea
activitatilor didactico-artistice sau sportive;
- activitati de
evaluare;
- consultatii,
indrumarea cercurilor stiintifice studentesti;
Program de lucru
Norma
didactica saptamanala din invatamantul superior se cuantifica in ore
conventionale.Ora conventionala este ora didactica de seminar, de
laborator, de lucrari practice sau de activitati similare acestora; in
invatamantul universitar, ora de curs reprezinta doua ore
conventionale.Aceasta norma este de cel mult 16 ore saptamanal.
Norma medie saptamanala se stabileste prin impartirea numarului de ore
conventionale din fisa individuala a postului la numarul de saptamani
inscris in planul de invatamant pentru activitatea didactica de predare
si de seminarizare din intregul an universitar.Norma didactica
saptamanala medie calculata in ore conventionale pentru profesorii
universitari:5-7 ore, dintre care cel putin 4 ore conventionale de curs.
Mediul de activitate
Locul
de munca este amfiteatrul (sala de curs), sala de seminar, laboratorul;
Situatii de risc
Predarea este activitatea care solicita rezistenta deosebita fizica si
psihica si un effort vocal intens, de aceea, in timp la profesorii
universitari pot sa apara afectiuni neuropsihice si ale aparatului
fonator.
Cerinte pentru exercitare
Cerinte medicale
- sanatate fizica si
psihica;
- integritate
anatomofunctionala a membrelor superioare;
- acuitate
auditiva,vizuala normale;
- integritate
anatomofunctionala a aparatului fonator;
Cerinte psihice
- asumare a
responsabilitatilor;
- sa fie
echilibrati, toleranti,empatici;
- rezistenta la
stres;
- atentie
concentrata si distributiva;
- aptitudine de a
lucra cu oamenii;
- tip de
personalitate: ISI investigativ,social intreprinzator (clasificarea
Holland);
Activitati fizice:
- vorbire;
- folosirea
mainilor;
- ascultare;
- vedere normala;
Deprinderi transferabile
- deprinderi de
formare si de instruire a altora;
- transmitere de
informatii;
- pregatire de
materiale si rapoarte;
- analizare si
evaluare a informatiei;
-
colectare,clasificare si prelucrare a informatiilor;
Cerinte de educatie si pregatire profesionala
Pentru exercitarea profesiei este necesara absolvirea cu diploma de
licenta a unei institutii de invatamant superior sau o diploma
echvalenta acesteia, ori a unei institutii academice postuniversitare.Se
cere o vechime minima la catedra de 9 ani in invatamantul superior sau
in cercetarea stiintifica de profil.Pentru candidatii care provin din
afara invatamantului sau a cercetarii stiintifice, se cere o vechime de
cel putin 15 ani de activitate in profilul postului pentru care
concureaza.Candidatii trebuie sa detina titlul stiintific de doctor in
ramura de stiinta corespunzatoare postului sau intr-o ramura inrudita.
Dinamica ocupatiei pe piata muncii
Conform recensamantului din 1992, numarul de angajati la nivel national
era de 15 278, din care 15 154 in mediul urban si 124 in mediul
rural.Distributia pe sexe:10 616 barbati si 4662 femei.
Ocupatii inrudite/specializari
- asistent
universitar;
- conferentiar
universitar;
- expert (centre de
perfectionare);
- lector
universitar;
- preparator in
invatamantul universitar;
|
Competente generale si speciale solicitate |
- cunoasterea
continuturilor stiintifice ale disciplinei si a celor de metodica;
- capacitatea de a
construi demersuri didactice interactive prin adecvarea strategiilor
didactice la continuturi;
- capacitatea de a
adecva demersurile didactice la particularitatile de varsta ale
colectivului de studenti;
- capacitatea de a
construi un climat educativ stimulativ si eficient;
- comunicarea
eficienta cu partenerii in activitatea educationala;
- capacitatea de
autoevaluare si de integrare a feed-bach-ului in proiectia personala
a dezvoltarii profesionale;
- aprofundarea,
dezvoltarea si selectia continuturilor stiintifice in raport cu
standardele curriculare de performanta;
- capacitatea de
evaluare a eficientei didactice a diferitelor strategii si tipuri de
demersuri didactice;
- capacitatea de
modelare a demersurilor didactice si creativitatea didactica;
- capacitatea de
proiectare si de realizare a dezvoltarilor curriculare intra- si
interdisciplinare;
- comunicarea
eficienta cu partenerii in activitatea educationala;
- capacitatea de
autoevaluare si de integrare a feed-bach-ului in proiectia personala
a carierei;
- preocuparea pentru
adecvarea procesului de instruire la nevoile fiecărui individ:
capacitatea de a identifica nevoile/domeniile de dezvoltare ale
fiecărui student, de a identifica ritmul dezvoltării (a accepta că
dezvoltarea se produce în ritmuri diferite la momente diferite);
capacitatea de a adecva situaţiile de învăţare, conţinuturile şi
materialele educaţionale la caracteristicile individuale ale
studentului, de a încuraja spiritul de iniţiativa şi capacitatea de
studiu independent ale studentilor;
- maximizarea
potenţialului fiecărui student ;capacitatea de a diagnostica nevoile
fiecărui student, în termenii unor caracteristici fizice, cognitive,
afective, socio-economice sau culturale;
- evaluarea
holistică a performanţelor: capacitatea de a adapta modul de
evaluare la dezvoltarea globală a studentului şi de a utiliza
informaţiile evaluative pentru a proiecta activităţi de
predare-învăţare; dezvoltarea capacităţii de autoevaluare la
studenti; elaborarea unor instrumente de evaluare; interpretarea
rezultatelor evaluării pentru adoptarea de decizii şi ameliorarea
activităţii; utilizarea adecvată a metodelor alternative de
evaluare;
- adaptarea la
schimbare: capacitatea de a identifica schimbările din societate şi
natura lor (direcţii, tendinţe, calitate), a evalua
acţiunile/practicile studentilor şi a sugera şi implementa
modificările necesare;
- abordarea
problemelor din perspectiva studentului;
- respectarea
drepturilor studentilor şi manifestarea unei atitudini de
sensibilitate faţă de nevoile şi interesele lor;
- soluţionarea
problemelor şi a situaţiilor ambigue, complexe, din grupa sau din
facultate;
- capacitatea de a
se vedea pe sine, ca şi pe studenti, ca membri activi ai comunităţii
locale, naţionale şi globale;
- capacitatea de a
integra propriile sale priorităţi într-un cadru comun de probleme şi
valori, precum şi de a acţiona pe baza deciziilor studentilor;
- capacitatea de
a-şi recunoaşte greşelile în faţa unui grup şi de a valorifica din
punct de vedere educativ consecinţele acestora;
|