PROFESIA DE PEDAGOG SOCIAL

Prezentarea generală a profesiei

 

Codul din Clasificarea ocupatiilor din Romania (C.O.R):  346002 (pedagog social)
Definiţie C.O.R.:
Ocupatia face parte din grupa 3460 – asistenţi sociali:
Asistenţii sociali prestează activităţi care de regulă se adresează unor persoane din grupul ţintă pentru ameliorarea capacităţii de integrare a acestora, iniţiază acţiuni pentru readaptarea persoanelor dependente, acordă consultaţii pentru prevenirea şi diminuarea efectelor de dependenţei.
Descrierea ocupaţiei. Conţinutul muncii:         

  • Pedagogia socială este considerată ca fiind cel de-al treilea domeniu al educaţiei care se ocupă atât în teorie cât şi în practică de situaţiile de viaţă dificile ale oamenilor consideraţi izolat sau ca grup şi de mediul lor de viaţă. Sarcina specifică a pedagogiei sociale constă în crearea pentru aceşti oameni, respectiv grupuri, de premise pentru depăşirea situaţiilor grele cu care se confruntă. Aceasta se realizează printr-o funcţie de intermediere între necesităţile individului şi cele ale societăţii.
  • O caracteristică a profesiei de pedagog social provine din aceea că relaţia cu clientul este una de lungă durată, ceea ce subliniază diferenţa faţă de asistentul social. Abordarea problemelor cu care se confruntă pedagogul social în procesul de însoţire a vieţii de zi cu zi a clienţilor săi, implică un timp mai îndelungat precum şi o relaţie intensivă.
  • Principala atribuţie a pedagogului social este organizarea comună a vieţii şi activităţii cotidiene, cu indivizi separaţi sau cu grupuri. Astfel pedagogul social completează sau înlocuieşte parţial funcţii ale familiei.

Finalităţile profesionale în pedagogia socială:

  • Pedagogul social este o persoană de referinţă în relaţiile cu copiii sau tinerii în cadrul unei comunităţi educative;
  • Pedagogul social înţelege educaţia ca pe un proces conştient şi orientat spre un scop, acest lucru solicitând angajamentul său perseverent, generos şi optimist;
  • Pedagogul social îşi însuşeşte cunoştinţe de specialitate în domeniul psihologiei, pedagogiei, sociologiei, precum şi temeinice cunoştinţe de cultură generală, cu scopul de a le aplica în practica educaţională. În plus el dezvoltă capacităţi practice de acţiune educativă;
  • Pedagogul social este calificat pentru a completa sau prelua parţial sau total sarcinile familiei copilului. Totodată el îşi asumă rolul de completare sau de substituire a acestei familii.
  • Pedagogul social planifică, realizează şi evaluează procesul dezvoltării copilului / tânărului;
  • El îl ajută să devină un adult conştient de sine, responsabil şi integrat în societate. Copilul este sprijinit pe toate planurile dezvoltării sale (biologic, intelectual, moral, afectiv, comportamental, artistic şi social), pentru ca în momentul părăsirii instituţiei de protecţie să fie apt pentru o existenţă autonomă;
  • Pedagogul social conduce şi evaluează procesul dezvoltării vieţii sociale a grupei de copii / tineri;
  • Pedagogul social cunoaşte competenţele şi sarcinile specialiştilor şi ale autorităţilor şi poate decide, la nevoie, în interesul copilului, forma de colaborare cu aceştia;
  • Pedagogul social este responsabil atât în faţa copilului sau tânărului cât şi în faţa societăţii.
Atribuţii şi responsabilităţi:
  • crearea, respectiv dobândirea de premise pentru satisfacerea nevoilor primare umane în planurile: fizic, sufletesc şi intelectual pentru clienţii lor (noţiunea de client se referă la copiii şi tinerii din casele de copii, actual centre de plasament, care sunt ajutaţi şi sprijiniţi de un pedagog social);
  • planificarea, realizarea şi verificarea proceselor de dezvoltare educativă ale fiecărui individ şi ale convieţuirii sociale a grupului;
  • colaborarea cu parteneri din interiorul şi exteriorul instituţiilor, colegi de breaslă, asistenţi sociali, părinţi, profesori, medici, psihologi;
  • desfăşurarea muncilor administrative şi organizatorice, precum actualizarea dosarelor personale, întocmirea de rapoarte, munca de concepţie, ş.a.

Mediul de activitate: în principal în casele de copii (şcolari şi preşcolari) şi în alte instituţii cum ar fi: internate şcolare, şcoli de reeducare, centre de primire pentru minori, şcoli ajutătoare cu internat.

Cerinţe de educaţie si pregătire profesională:

Materiile studiate de pedagogul social sunt: pedagogie socială, filozofie, psihologie aplicată, psihologia dezvoltării, psihologia personalităţii, pedagogie generală, pedagogie curativă / specială, psihologie socială, sociologie. Transferul în practică al conţinuturilor teoretice este realizat prin următoarele materii: principii de bază ale sociopedagogiei aplicate, observarea şi modificarea comportamentului, asistarea activităţii de învăţare, pedagogia timpului liber, stimularea capacităţilor practice de viaţă, pedagogia jocului, pedagogia mediilor de informare, organizare şi administrare, colaborare şi comunicare.
Formarea teoretică şi practică este completată cu teme teoretice şi practice din materii care în fapt nu aparţin sociopedagogiei, dar sunt totuşi importante pentru practica profesională, şi anume psihopatologie, sănătate şi prim ajutor, drept, birotică.

Ocupaţii înrudite/specializări:
  • asistent social nivel mediu
  • pedagog social
  • lucrător social pentru persoane cu probleme de dependenţă
  • pedagog şcolar
  • pedagog de recuperare

Competenţe generale şi speciale solicitate

  • Competenţe generale la locul de muncă:

- comunicarea interpersonală
- organizarea lucrului în echipa pluridisciplinară
- planificarea activităţilor specifice

  • Competenţe specifice:

- consilierea juridică şi socială a familiei copilului
- derularea procesului educaţional al copilului
- elaborarea planului personalizat al copilului
- pledarea pentru respectarea intereselor copilului
- pregătirea copilului pentru intergrare / reintegrare în familie
- realizarea profilului psihosocial şi fizic al copilului
- repartizarea copilului nou venit la grupa de copii
- urmărirea integrării / reintegrării copilului în mediul familial

Posibilităţile de dezvoltarea carierei în cadrul profesiei (traseul profesional)

  • studii postuniversitare (cursuri de perfecţionare, masterat etc.);
  • prezentări de referate;
  • publicaţii de specialitate;
  • participarea la congrese, simpozioane şi alte activităţi de specialitate;

Accesibilitatea profesiei pentru absolvenţi*

4

Condiţiile suplimentare necesare pentru a putea concura

  • cunoaşterea a cel puţin o limbă străină
  • o atitudine de acceptare;
  • o apreciere personală a valorilor;
  • o capacitate de transpunere vizavi de copii / tineri;
  • o capacitate de a-şi orienta activitatea de fiecare zi cu copiii / tinerii, dar şi cea din mediul lor în direcţia îndeplinirii ţelurilor prezente;
  • necesitatea unei evaluări continue şi critice.

Elementele de CV care contează pentru această profesie

  • studii superioare în pedagogie, asistenţă socială, sociologie, psihologie, filosofie etc.
  • experienţă cu copiii şi tinerii cu probleme (ex: în fundaţii umanitare)

 

Stabilirea elementelor pentru care se punctează suplimentar

  • experienţă cu copiii şi tinerii cu probleme (ex: în fundaţii umanitare)
  • activităţi de cercetare ştiinţifică;
  • autor al unor articole, publicaţii, cărti de specialitate;
  • cunoaşterea mai multor limbi străine de circulaţie internaţională;
  • cursuri de perfecţionare, master.

Salarizarea*

3

Avantaje suplimentare *

2

Mediul de lucru *

4

Siguranţa locului de muncă*

3

Situarea locului de muncă *

3.5

Profesia există sau va exista

Există

Sursele folosite pentru obţinerea informatiilor*

http://so.cnfpa.ro/so/ 
 5
http://www.mmssf.ro/website/ro/CORn/P.jsp 
5
http://www.mmssf.ro/website/ro/CORn/grupa3.jsp 5

Nota: * trebuie date note pe o scala de la 1 la 5, 5 fiind nota maxima