Prezentarea generală a
profesiei
|
Codul
din Clasificarea ocupatiilor din Romania (C.O.R): 513903 (mediator
social)
Definiţie C.O.R.:
Ocupatia face parte din grupa 5139 – Lucrători în serviciu pentru
populaţie neclasificaţi în grupele de bază anterioare:
Personalul de îngrijire şi asimilat acestuia care nu se regăseşte în
subgrupa 513, prestează activităţi de calificare simplă pe lângă
specialişti de nivel intermediar; mediatorii sociali acorda sprijin
beneficiarilor, respectiv persoanelor din grupul ţintă, pentru
ameliorarea capacităţii de integrare a acestora, acţionează pentru a
păstra legătura dintre autorităţile locale şi beneficiari, se adaptează
situaţiilor pentru a aplana conflicte ţinând seama de obiceiuri şi de
tradiţii etnice.
Descrierea ocupaţiei. Conţinutul muncii:
- Mediatorul social,
prin activitatea de mediere din perspectivă socială, se implică în
problematica socială cu care se confruntă persoane, grupuri,
comunităţi defavorizate, în scopul ameliorării situaţiei sociale a
acestora şi al facilitării relaţiilor în cadrul triadei individ –
familie– comunitate.
- Activitatea
mediatorului social este complexă, ţinând cont de faptul că acesta
poate fi un mediator între două culturi. El trebuie să-şi adapteze
comportamentul şi intervenţia la specificul situaţiilor din
familiile în care intervine, ţinând cont de nevoi, obiceiuri şi
tradiţii etnice.
- Mediatorul social
adoptă atitudini profesionale în situaţii ambigue, ştie cum să
intervină pentru a aplana conflicte, pentru a facilita comunicarea
între părţi, asigurând totodată păstrarea respectului şi
neutralităţii faţă de toţi cei implicaţi.
- Mediatorul social
cunoaşte legislaţia referitoare la protecţia socială a
beneficiarilor, fie ei vârstnici, copii, adulţi, persoane de etnie
rromă, etc., şi facilitează asigurarea respectării drepturilor
acestora. Totodată, el oferă informaţii şi îndrumare beneficiarilor,
vizând locurile de muncă, dinamica pieţei muncii şi gestionarea
vieţii cotidiene.
Atribuţii şi responsabilităţi:
- comunică permanent
şi eficient cu beneficiarul, cu familia acestuia, cu echipa de
profesionişti din care face parte şi cu autorităţile cu care acesta
intră în contact
- lucrează eficient
în cadrul unei echipe multidisciplinare pentru a putea acţiona în
interesul beneficiarilor grupului ţintă
- îşi autoevaluaează
capacităţile şi se înscrie la cursuri de formare continuă care să-i
ofere şansa de a-şi îmbunătăţi performanţele profesionale
- stabileşte un plan
de acţiune pentru fiecare beneficiar, în funcţie de problemele
identificate
- furnizează
informaţii şi îndrumări adecvate beneficiarilor din grupul ţintă,
privind reglementările legislative, pentru a răspunde nevoilor
beneficiarilor şi a asigura respectarea drepturilor acestora
- întocmeşte dosare
care să ofere informaţii clare şi coerente asupra situaţiei iniţiale
a beneficiarului, a demersurilor întreprinse şi a rezultatelor
acestora
- organizează şi
conduce întâlniri ale beneficiarilor cu Autorităţile Locale, având
ca finalitate oferirea de servicii de calitate beneficiarilor
grupului ţintă
- identifică
tipurile de probleme ale beneficiarilor, nevoile de intervenţie, de
a acorda sprijin competent conform planului de intervenţie
- redactează
rapoarte care să ofere informaţii clare şi concise despre începutul
intervenţiei şi evoluţia acesteia pentru fiecare caz în parte
Mediul de activitate: în diferite centre şi instituţii care servesc
interesele persoanelor aflate în dificultate, organizaţii
non-guvernamentale.
Ocupaţii înrudite/specializări:
- asistent social
nivel mediu
- pedagog social
- lucrător social
pentru persoane cu probleme de dependenţă
- pedagog şcolar
- pedagog social
- educator în
unităţi de persoane cu handicap
- mediator
- mediator şcolar
|
Competenţe generale şi speciale solicitate |
-
comunicarea interpersonală
- lucrul în echipa pluridisciplinară
- asigurarea perfecţionării profesionale
- Generale pe
domeniul de activitate:
-
realizarea planului de intervenţie
- îndrumarea beneficiarilor în vederea soluţionării problemelor legate
de aplicarea prevederilor legale
-
întocmirea dosarelor pentru beneficiarii grupului ţintă
- asigură legătura beneficiarului cu Autorităţile Locale
- monitorizarea şi acordarea de sprijin în gestionarea vieţii cotidiene
a beneficiarului
- întocmirea raportului de activitate privind situaţia beneficiarilor
|
Posibilităţile de dezvoltarea carierei în
cadrul profesiei (traseul profesional) |
- studii
postuniversitare (cursuri de perfecţionare, masterat etc.);
- prezentări de
referate;
- publicaţii de
specialitate;
- participarea la
congrese, simpozioane şi alte activităţi de specialitate.
|
Accesibilitatea profesiei pentru absolvenţi* |
4 |
Condiţiile suplimentare necesare pentru a
putea concura |
- Studii
suplimentare – cursuri postuniversare, masterate
- Cunoaşterea a cel
puţin o limbă străină
- Cerinţe:
-
corectitudinea informaţiilor transmise de către mediatorul social
- capacitatea de a comunica eficient cu beneficiarul folosind un limbaj
adecvat particularităţilor acestuia
- rapiditatea şi promptitudinea mediatorului social în luarea deciziilor
- abilitatea de a acţiona cu calm şi răbdare în rezolvarea problemelor
cu care se confruntă
beneficiarul
- capacitatea de a acţiona în interesul beneficiarului
- capacitatea de acţiona operativ în situaţii neprevăzute
- promptitudinea mediatorului social de a aplica soluţiile adecvate
situaţiei fiecărui beneficiar
- capacitatea de a acţiona în situaţii de criză
- conştiinciozitatea de a-şi îmbunătăţi activitatea profesională
- capacitatea de analiză şi sinteză vizând identificarea necesarului de
perfecţionare
- capacitatea de a procesa informaţiile
- obiectivitate în autoevaluarea nivelului de cunoştinţe
- receptivitate faţă de informaţiile de specialitate
- capacitatea de analiză şi sinteză a informaţiilor cuprinse în dosarul
beneficiarului
- obiectivitate în analiza situaţiei
- capacitate de a stabili obiective de intervenţie şi activităţi
adecvate acestora
- aplicarea corectă a reglementărilor legislative în domeniul protecţiei
beneficiarilor grupului ţintă
- promptitudinea şi rapiditatea rezolvării situaţiilor apărute
- corectitudinea în utilizarea informaţiilor referitoare la fiecare
beneficiar în parte
- capacitatea de a oferi soluţii obiective pentru rezolvarea situaţiei
beneficiarilor
- conştiinciozitate privind colectarea de acte şi informaţii necesare
completării dosarului
- atenţie distributivă în colectarea de informaţii
- capacitatea de analiză şi sinteză a informaţiilor colectate
- capacitatea de a reacţiona rapid
- capacitatea de lucra sub presiune
- capacitatea de a media conflicte
- capacitatea de a anticipa unele probleme şi de a oferi soluţii
- creativitate în a motiva beneficiarii pentru realizarea sarcinilor
zilnice în condiţiile de viaţă existente care să ducă, la finalul
intervenţiei, la dobândirea de către beneficiari a unor deprinderi
adecvate
- abilitatea mediatorului social de a facilita formarea unor deprinderi
adecvate legate de: igiena personală şi a locuinţei, frecventarea
şcolii, urmărirea stării de sănătate şi participarea la campaniile de
vaccinări
- corectitudine în utilizarea terminologiei specifică profesiei
- promptitudinea mediatorului social în a adapta programul la apariţia
unor situaţii neprevăzute
- capacitatea de analiză şi sintetiză a informaţiilor cuprinse în dosar
- capacitatea de redare a informaţiilor corect, clar şi concis
- capacitatea de a-şi asuma responsabilitatea pentru recomandările
făcute echipei
multidisciplinare
-
reguli şi norme de conduită
- tehnici de suport şi consiliere a beneficiarului
- metode şi tehnici de comunicare şi negociere
- tehnici de organizare a lucrului în echipă
- noţiuni de psihologie
- noţiuni de asistenţă socială
- navigare Internet
- publicaţii de specialitate
- organizarea şi planificarea activităţilor
- reglementări legislative -legi, hotărâri, ordonanţe- care pot ajuta
persoanele în dificultate
- Constituţia României
- Convenţia ONU cu privire la drepturile omului
- demersurile ce trebuie făcute în vederea obţinerii tuturor drepturilor
legale
- consecinţele ce decurg din nerespectarea legislaţiei
- documentele necesare realizării dosarului
- informaţii despre situaţia socio-economică şi medicală a
beneficiarului
- informaţii referitoare la etnia, cultura şi apartenenţa religioasă a
beneficiarului
- modul de organizare şi conducere a unei întâlniri
- informaţii cât mai complete despre subiectul întâlnirilor
- noţiuni legate de tehnicile de negociere
- planificarea şi organizarea muncii
- noţiuni de tehnoredactare computerizată
- însuşirea limbajului specific
- redactarea raportului lunar-reguli de bază |
Elementele de CV care contează pentru această
profesie |
- studii superioare
în pedagogie, asistenţă socială, sociologie, psihologie, filosofie
etc.
- experienţă cu
copiii şi tinerii aflaţi în dificultate (ex: în fundaţii umanitare)
|
Stabilirea elementelor pentru care se
punctează suplimentar |
- experienţă cu
copiii şi tinerii aflaţi în dificultate (ex: în fundaţii umanitare);
- experienţă cu
persoanele cu handicap;
- activităţi de
cercetare ştiinţifică;
- autor al unor
articole, publicaţii, cărti de specialitate;
- cunoaşterea mai
multor limbi străine de circulaţie internaţională;
- cursuri de
perfecţionare, master.
|
Salarizarea* |
3 |
Avantaje suplimentare* |
2 |
Mediul de lucru * |
2 |
Siguranţa locului de muncă* |
3 |
Situarea locului de muncă * |
2 |
Profesia există sau va exista |
Există |
Sursele folosite pentru obţinerea
informatiilor* |
http://so.cnfpa.ro/so/
5
http://www.mmssf.ro/website/ro/CORn/M.jsp
5
http://www.mmssf.ro/website/ro/CORn/grupa5.jsp 5
Nota: * trebuie date note pe o scala de la 1 la 5, 5 fiind nota maxima
|