Prezentarea generală a
profesiei
|
Codul
din Clasificarea ocupaţiilor din România (C.O.R): 231004 (lector
universitar)
Definiţie C.O.R.:
Ocupaţia face parte din grupa 231 – Profesori universitari,
conferenţiari, lectori, asistenţi şi asimilaţi ocupaţi în învăţământul
superior:
Profesorii universitari, conferenţiarii, lectorii, asistenţii şi
asimilaţii acestora concep şi modifică programele de studii, predau
cursuri, organizează seminarii, supraveghează studiul individual şi
susţin prelegeri; participă la luarea deciziilor privind organizarea
învăţământului universitar şi activităţilor anexe.
Descrierea ocupaţiei. Conţinutul muncii:
- Lectorul din
învăţământul superior ţine prelegeri în faţa studenţilor în
conformitate cu programa analitică şi efectuează munca de cercetare
în propriul domeniu de specialitate. Acesta este specializat pe un
anumit subiect sau grupe de subiecte.
- Adesea este
implicat în munca de cercetare sau munca academică, comunicări la
conferinţe şi seminarii, publică manuale şi desfăşoară şi activităţi
administrative în cadrul instituţiei de învăţământ superior.
Atribuţii şi responsabilităţi:
- să predea
studenţilor materia respectivă;
- să facă meditaţii
şi seminare cu grupe mici de studenţi;
- să coordoneze
studiul individual al studenţilor;
- să dea credite
studenţilor şi să-i evalueze la examene.
Mediul
de activitate: în săli de clasă şi în laboratoare şcolare, unde mediul
de lucru este destul de confortabil.
Cerinţe psihice: adaptabilitate, flexibilitate, dorinţa
de a continua să înveţe şi după terminarea studiilor, toleranţă faţă de
opinii diferite, empatie, rezistenţă la stres
Cerinţe de educaţie si pregătire profesională:
Pentru
exercitarea profesiei este necesară absolvirea cu diplomă de licenţă a
unei instituţii de învăţământ superior şi a modulului psiho-pedagogic al
DPPD, dar şi a masterului, cu doctoratul în curs de realizare
(preferabil), să aibă lucrări publicate în domeniul specializării.
Ocupaţii înrudite/specializări:
- formator adulţi
- profesor
gimnaziu-liceu
- asistent
universitar
- profesor
universitar
- inspector şcolar
- specialist în
metode de învăţare
|
Competenţe generale şi speciale solicitate |
- solide cunoştinţe
în domeniul pe care îl predă, dar nu numai atât;
- tehnici
interactive de predare;
- utilizarea
adecvată a tehnologiei moderne a informaţiilor;
- evaluarea
progresului studenţilor printr-o paletă variată de instrumente.
|
Posibilităţile de dezvoltarea carierei în
cadrul profesiei (traseul profesional) |
- posibilitatea de
promovare în cadrul universităţii ca şef de catedră, decan etc.
- posibilitatea de a
continua studiile pentru specializare (doctorat)
- posibilitatea de a
publica lucrări de specialitate în domeniul său
- posibilitatea de a
lua parte la diferite proiecte (reviste studenţeşti, cercuri,
seminarii, conferinţe etc.)
|
Accesibilitatea profesiei pentru absolvenţi* |
2.5 |
Condiţiile suplimentare necesare pentru a
putea concura |
- studii superioare
– cursuri postuniversitare, masterat
- vechime/experienţă
- cunoaşterea cel
puţin a unei limbi străine
- cunoştinţe de
operare pe calculator (preferabil)
|
Elementele de CV care contează pentru această
profesie |
- studii superioare
în domeniu
- modulul de
pregătire a personalului didactic
- vechime/experienţă
- studii
preuniversitare (master)
|
Stabilirea elementelor pentru care se
punctează suplimentar |
- activităţi de
cercetare ştiinţifică (în domeniul ştiinţelor socio-umane şi mai
ales a filosofiei, respectiv sociologiei);
- autor al unor
articole, publicaţii, cărti de specialitate;
- cunoaşterea mai
multor limbi străine (engleza, franceza, germana, latina, elina);
- doctorat în curs
sau terminat;
- cunoştinţe de
operare pe calculator;
- considerarea
contextului social şi global, favorizând abordările comune între
profesori, pentru gestionarea problemelor;
- modernizarea
procesului de evaluare: evaluarea ca modalitate de progres, accentul
pe evaluarea formativă;
- modernizarea
formării profesorului, folosind noi abordări pedagogice şi noile
tehnologii informaţionale.
|
Salarizarea* |
5 |
Avantaje suplimentare * |
2 |
Mediul de lucru * |
5 |
Siguranţa locului de muncă* |
4 |
Situarea locului de muncă * |
4.5 |
Profesia există sau va exista |
Există |
Sursele folosite pentru obţinerea
informatiilor* |
http://www.go.ise.ro/
4
http://www.civica-online.ro/competente/competente.html
3.5
http://www.mmssf.ro/website/ro/CORn/grupa2.jsp 5
Nota: * trebuie date note pe o scala de la 1 la 5, 5 fiind nota maxima
|