PROFESIA DE LECTOR UNIVERSITAR

Prezentarea generală a profesiei

 

Codul din Clasificarea ocupaţiilor din România (C.O.R):  231004 (lector universitar)
Definiţie C.O.R.:
Ocupaţia face parte din grupa 231 – Profesori universitari, conferenţiari, lectori, asistenţi şi asimilaţi ocupaţi în învăţământul superior:
Profesorii universitari, conferenţiarii, lectorii, asistenţii şi asimilaţii acestora concep şi modifică programele de studii, predau cursuri, organizează seminarii, supraveghează studiul individual şi susţin prelegeri; participă la luarea deciziilor privind organizarea învăţământului universitar şi activităţilor anexe.
Descrierea ocupaţiei. Conţinutul muncii:

  • Lectorul din învăţământul superior ţine prelegeri în faţa studenţilor în conformitate cu programa analitică şi efectuează munca de cercetare în propriul domeniu de specialitate. Acesta este specializat pe un anumit subiect sau grupe de subiecte.
  • Adesea este implicat în munca de cercetare sau munca academică, comunicări la conferinţe şi seminarii, publică manuale şi desfăşoară şi activităţi administrative în cadrul instituţiei de învăţământ superior.
Atribuţii şi responsabilităţi:
  • să predea studenţilor materia respectivă;
  • să facă meditaţii şi seminare cu grupe mici de studenţi;
  • să coordoneze studiul individual al studenţilor;
  • să dea credite studenţilor şi să-i evalueze la examene.

Mediul de activitate: în săli de clasă şi în laboratoare şcolare, unde mediul de lucru este destul de confortabil.

Cerinţe psihice: adaptabilitate, flexibilitate, dorinţa de a continua să înveţe şi după terminarea studiilor, toleranţă faţă de opinii diferite, empatie, rezistenţă la stres 
Cerinţe de educaţie si pregătire profesională:

Pentru exercitarea profesiei este necesară absolvirea cu diplomă de licenţă a unei instituţii de învăţământ superior şi a modulului psiho-pedagogic al DPPD, dar şi a masterului, cu doctoratul în curs de realizare (preferabil), să aibă lucrări publicate în domeniul specializării.

Ocupaţii înrudite/specializări:
  • formator adulţi
  • profesor gimnaziu-liceu
  • asistent universitar
  • profesor universitar
  • inspector şcolar
  • specialist în metode de învăţare

Competenţe generale şi speciale solicitate

  • solide cunoştinţe în domeniul pe care îl predă, dar nu numai atât;
  • tehnici interactive de predare;
  • utilizarea adecvată a tehnologiei moderne a informaţiilor;
  • evaluarea progresului studenţilor printr-o paletă variată de instrumente.

Posibilităţile de dezvoltarea carierei în cadrul profesiei (traseul profesional)

  • posibilitatea de promovare în cadrul universităţii ca şef de catedră, decan etc.
  • posibilitatea de a continua studiile pentru specializare (doctorat)
  • posibilitatea de a publica lucrări de specialitate în domeniul său
  • posibilitatea de a lua parte la diferite proiecte (reviste studenţeşti, cercuri, seminarii, conferinţe etc.)

Accesibilitatea profesiei pentru absolvenţi*

2.5

Condiţiile suplimentare necesare pentru a putea concura

  • studii superioare – cursuri postuniversitare, masterat
  • vechime/experienţă
  • cunoaşterea cel puţin a unei limbi străine
  • cunoştinţe de operare pe calculator (preferabil)

Elementele de CV care contează pentru această profesie

  • studii superioare în domeniu
  • modulul de pregătire a personalului didactic
  • vechime/experienţă
  • studii preuniversitare (master)

Stabilirea elementelor pentru care se punctează suplimentar

  • activităţi de cercetare ştiinţifică (în domeniul ştiinţelor socio-umane şi mai ales a filosofiei, respectiv sociologiei);
  • autor al unor articole, publicaţii, cărti de specialitate;
  • cunoaşterea mai multor limbi străine (engleza, franceza, germana, latina, elina);
  • doctorat în curs sau terminat;
  • cunoştinţe de operare pe calculator;
  • considerarea contextului social şi global, favorizând abordările comune între profesori, pentru gestionarea problemelor;
  • modernizarea procesului de evaluare: evaluarea ca modalitate de progres, accentul pe evaluarea formativă;
  • modernizarea formării profesorului, folosind noi abordări pedagogice şi noile tehnologii informaţionale.

Salarizarea*

5

Avantaje suplimentare *

2

Mediul de lucru *

5

Siguranţa locului de muncă*

4

Situarea locului de muncă *

4.5

Profesia există sau va exista

Există

Sursele folosite pentru obţinerea informatiilor*

http://www.go.ise.ro/ 
 4
http://www.civica-online.ro/competente/competente.html
3.5
http://www.mmssf.ro/website/ro/CORn/grupa2.jsp 5

Nota: * trebuie date note pe o scala de la 1 la 5, 5 fiind nota maxima