PROFESIA DE DOCUMENTARIST

Prezentarea generală a profesiei

 

Codul din Clasificarea ocupatiilor din Romania (C.O.R): 243203 - documentarist (studii superioare)
Definiţie C.O.R.:
Ocupatia face parte din grupa 2432 – Bibliotecari, documentarişti şi asimilaţi:
Bibliotecarii, documentariştii şi specialiştii asimilaţi colecţionează, completează şi conservă în mod sistematic cărţi, periodice şi alte documente sau înregistrări audio-vizuale; selecţionează lucrări şi alte documente în vederea achiziţionării; oferă informaţii din fondul documentar propriu sau obţinute prin reţeaua de schimb între bibliotecari, cercetători specializaţi sau alţi utilizatori; efectuează cercetări de biblioteconomie şi analizează sau modifică serviciile, în funcţie de necesităţile formulate de utilizatori.
Descrierea ocupaţiei. Conţinutul muncii:
Informatia vehiculată prin diferite mijloace este elementul esential al oricărui progres. Ritmul acestui progres depinde de viteza si de aria de vehiculare a informatiei. Documentaristul este specialistul care se preocupă de colectarea, prelucrarea si difuzarea informatiilor continute în documente (unităti constituite dintr-un purtător de informatii, informatiile înregistrate pe acesta si semnificatia lor).

Atribuţii şi responsabilităţi:
  • pregătirea, elaborarea si redactarea materialului documentar;
  • promovarea fondului de informatii din patrimoniu;
  • constituirea fondului de informatii;
  • mentinerea schimbului de informatii cu institutii de profil;
  • obtinerea informatiilor de specialitate.
  • acordarea de consultantă documentară utilizatorilor în functie de cerintele de informare ale acestora.

Mediul de activitate: în cadrul bibliotecilor, a centrelor de informare, a instituţiilor, a firmelor etc.

Ocupaţii înrudite/specializări:
  • bibliograf
  • bibliotecar (studii sup.)
  • referent difuzare carte
  • lector carte
  • bibliotecar arhivist
  • referent de specialitate aşezământ cultural

Competenţe generale şi speciale solicitate

  • Administraţie:

- întocmirea de acte administrative şi de contabilitate

  • Competenţe generale la locul de muncă:

- comunicarea interactivă

  • Dezvoltare profesională:

- perfecţionarea pregătirii profesionale

  • Marketing:

- promovarea fondului de informaţii din patrimoniu

  • Planificare:

- planificarea activităţii proprii

  • Producţie:

- constituirea fondului de informaţii
- elaborarea materialului documentar
- menţinerea schimbului de informaţii cu instituţii de profil
- obţinerea informaţiilor de specialitate
- pregătirea materialului documentar
- tehnoredactarea materialului documentar

  • Relaţii cu clientela:

- acordarea de consultanţă documentară

Posibilităţile de dezvoltarea carierei în cadrul profesiei (traseul profesional)

  • posibilitatea de a se perfecţiona în diferite modalităţi pentru o mai bună performanţă la locul de munca şi pentru a se califica pentru un post mai bun:

- cursuri cu tematică corespunzătoare tipului de obiectiv de perfecţionare
- studiu individual (autoperfecţionare)
- schimburi de experienţă (simpozion, dezbatere, sesiune de comunicări, etc.)
- implicarea activa in asociaţii profesionale
- continuarea studiilor pentru o mai profundă specializare (master, doctorat)

  • posibilitatea de a-şi desfăşura profesia într-o bibliotecă/instituţie/firmă mai importantă
  • posibilitatea de a avansa în cadrul aceleiaşi instituţii

Accesibilitatea profesiei pentru absolvenţi*

3.5

Condiţiile suplimentare necesare pentru a putea concura

  • cursuri suplimentare: cursuri de perfecţionare, masterat;
  • vechime/experienţă;
  • cunoştinţe de limbi străine;
  • solide cunostinte de cultură generală;
  • o bună pregătire profesională;
  • capacitate de analiză si sinteză în valorificarea fondului de informatii la elaborarea materialului documentar;
  • cunoştinţe de tehnoredactare;
  • operativitate în furnizarea informaţiilor;
  • spirit cooperant în crearea şi cultivarea relaţiilor de parteneriat;
  • profesionalism în realizarea materialului promoţional;
  • interesul de a aprecia randamentul activitătii sale în raport cu mijloacele de care dispune pe de o parte si, în functie de serviciile datorate utilizatorilor, pe de altă parte;
  • capacitatea de a aplica, transfera si combina cunostinte si deprinderi de muncă.

Elementele de CV care contează pentru această profesie

  • studii superioare într-un domeniu ce presupune o cultură vastă
  • cursuri de perfecţionare, master
  • experienţă
  • cunoaştinţe de limbi străine

Stabilirea elementelor pentru care se punctează suplimentar

  • activităţi de cercetare ştiinţifică;
  • autor al unor articole, publicaţii, cărti de specialitate;
  • cunoaşterea mai multor limbi străine de circulaţie internaţională;

Salarizarea*

3.5

Avantaje suplimentare*

2.5

Mediul de lucru *

4

Siguranţa locului de muncă*

3

Situarea locului de muncă*

3

Profesia există sau va exista

Există

Sursele folosite pentru obţinerea informatiilor *

http://so.cnfpa.ro/so/                                                                    5
http://www.mmssf.ro/website/ro/CORn/grupa2.jsp                    5
Nota: * trebuie date note pe o scala de la 1 la 5, 5 fiind nota maxima.