Prezentarea generală a profesiei
|
Codul din Clasificarea ocupatiilor din Romania (C.O.R):
122910 (director în învăţământul preşcolar,primar, gimnazial, liceal şi
de maiştri)
Definiţie C.O.R.:
Ocupatia face parte din grupa 1229 – Conducători în alte activităţi de
producţie şi servicii sociale (sănătate, cultură, învăţâmânt, sport,
afaceri externe etc.):
Conducătorii din alte activităţi de producţie şi servicii sociale, în
subordinea directorilor responsabili, planifică şi coordonează
activitatea din domeniile de sănătate şi asistenţă socială, învăţământ
public şi particular, activitate recreativă, culturală şi sportivă,
precum şi a instituţiilor şi organismelor extrateritoriale.
Descrierea ocupaţiei. Conţinutul muncii:
Conducerea şcolilor este asigurată de Director şi organele colective de
conducere: Consiliul de Administraţie şi Consiliul Profesoral. Cresterea
rolului directorului în scoală face necesară stabilirea clară a
statutului directorului de unitate de învătământ şi a condiţiilor de
serviciu care să cuprindă :
- actele
normative generale si specifice învătământului care îi
reglementează activitatea;
- functiile
manageriale realizate în domeniile curriculum financiar, al
resurselor umane si al dezvoltării generale a scolii;
- îndatoririle
profesionale privind obiectivele unitătii de învătământ;
- criteriile de
performanta si modalitătile de evaluare a activitătii;
- criteriile şi
procedeele de selecţie a personalului scolii.
Atribuţii şi responsabilităţi:
- managementul
resurselor umane;
- raporturile cu
nivelurile ierarhice superioare, organizatii, institutii,
sindicate si asociatii profesionale;
- implicarea
directa în activităti referitoare la curriculum;
- evaluare si în
revizuirea activităti scolii;
- în aplicarea
corespunzătoare a standardelor educationale;
- coordonarea
managementul informational, managementului financiar (în
alocarea resurselor materiale);
- încurajarea
relatiilor cu părintii
Mediul de activitate: în cadrul instituţiei de învăţământ
(birouri, săli de clasă, săli de festivităţi, cancelarie etc.)
Cerinţe de educaţie si pregătire profesională:
Pentru exercitarea profesiei este necesară absolvirea cu
diplomă de licenţă a unei instituţii de învăţământ superior şi a
modulului psiho-pedagogic al DPPD, să aibă gradele luate, o îndelungată
experienţă ca profesor şi realizări importante în această calitate.
Ocupaţii înrudite/specializări:
- secretar
ştiinţific învăţământ, cercetare
- şef catedră
- lector
universitar
- asistent
universitar
- profesor
universitar
- învăţător
- inspector
şcolar
- specialist în
metode de învăţare
- formator
adulţi
|
Competenţe generale şi speciale
solicitate |
- acordarea de consultanţă şi audienţe
- reprezentarea unităţii de învăţământ în relaţia cu autorităţile
- stabilirea sistemului informaţional
- asigurarea dezvoltării profesionale a cadrelor
didactice
- perfecţionarea activităţii proprii
- asigurarea calităţii procesului educaţional
- asigurarea climatului de muncă eficient
- conducerea şedinţelor în cadrul unităţii de învăţământ
- coordonarea activităţilor de selecţie de personal
- coordonarea procesului educaţional în unitatea de învăţământ
- asigurarea eficienţei utilizării resurselor financiare
- asigurarea obţinerii resurselor financiare şi materiale
- organizarea procedurilor de evaluare a procesului educaţional
- organizarea procesului educaţional
- stabilirea strategiei de coordonare a procesului educaţional din
unitatea de învăţământ |
Condiţiile suplimentare necesare
pentru a putea concura |
- studii
suplimentare: cursuri postuniversare, masterat
-
vechime/experienţă
- Cunoştinţe de:
- limbi străine
- operare pe calculator
- tehnici de comunicare / dialog
- psihologie (noţiuni aplicate)
- reguli de persuasiune şi reclama / publicitate
- tehnici de informare şi diseminare a informaţiei
- noţiuni psihopedagogie
- forme de perfecţionare pentru personalul didactic
- management ( tehnici aplicate )
- marketing
- legislaţie în domeniul educaţiei
- tehnici de observare
- proceduri de arhivare
- tehnici de organizare şi planificare
- tehnici de diseminare şi de demultiplicare
- documente legale de selecţie şi angajare de personal (proceduri de
ocupare; criterii naţionale / locale; criterii de evaluare)
- noţiuni de buget, finanţe, contabilitate şi legislaţie aferenta
- noţiuni de buget, execuţie bugetară, exerciţiu financiar şi legislaţie
în domeniu
- metodologia evaluărilor
- criterii de evaluare
- curriculum naţional şi local
Cerinţe:
-
disponibilitatea la dialog, răbdarea, calmul la acordarea de
consultanta şi audiente
- capacitatea de
comunicare, politeţea şi respectul fata de interlocutor
-
imparţialitatea, obiectivitatea, echitatea dovedite la
rezolvarea contestaţiilor
- capacitatea de
organizare a timpului disponibil pentru a răspunde corespunzător
solicitărilor de audiente şi consultanta
-
profesionalismul, responsabilitatea, prestaţia manifestate în
raport cu partenerii sociali şi autorităţile
- capacitatea de
comunicare, interesul, atenţia în dezvoltarea şi menţinerea
relaţiilor de colaborare cu părinţii
- spiritul
persuasiv, creativitatea, bunele maniere şi politeţea dovedite
în relaţiile cu autorităţile îndreptate înspre promovarea
imaginii scolii
- abilitatea şi
spiritul practic dovedite în menţinerea relaţiilor cu mijloacele
de promovare
- interesul,
receptivitatea, adaptabilitatea în derularea schimbului de
informaţii cu forurile tutelare
- atenţia
manifestata în verificarea prealabila a oricărui tip de
informaţie vehiculata
- creativitatea,
precizia, claritatea, spiritul analitic în aplicarea diverselor
modalităţi de solicitare / primire de informaţii referitoare la
activitatea unităţii de învăţământ
- tactul,
capacitatea de comunicare, operativitatea cu care menţine
funcţionalitatea şi continuitatea fluxului informaţional
-
receptivitatea, spiritul de observaţie corect şi analitic în
remarcarea aspectelor definitorii ale activităţii desfăşurate de
personalul didactic
-
responsabilitatea şi obiectivitatea în aprecierea nivelului de
pregătire profesionala a personalului didactic
- comunicarea
eficienta cu organismele de lucru şi persoanele abilitate în
vederea identificării necesarului de pregătire corespunzător
nevoilor de moment şi de perspective
- exigenţa cu
care analizează propria activitate şi alege obiectivele
perfecţionării
- capacitatea de
analiza şi minuţiozitate cu care studiază ofertele de
perfecţionare
- discernământul
în alegerea formei de perfecţionare convenabilă obiectivelor
stabilite
- seriozitatea
cu care participă la forma de perfecţionare sau se
autoperfecţionează
- capacitatea de
modelare şi de adaptare a informaţiilor primite la forma de
perfecţionare la situaţii noi
- capacitatea de
comunicare, spiritul de observaţie, autoritatea cu care verifica
şi constata calitatea actului educaţional prestat de personalul
didactic
- tactul,
creativitatea, puterea de persuasiune dovedite în stimularea şi
urmărirea derulării activităţilor extracurriculare
-
conştiinciozitatea, spiritul practic şi gospodăresc în
supervizarea activităţilor auxiliare
-
responsabilitatea, exigenta şi fermitatea manifestate în
verificarea modului de evidenta şi păstrare a documentelor
specifice.
-
receptivitatea, capacitatea de analiza şi creativitatea în
sprijinirea iniţiativelor
- echidistanta,
imparţialitatea, politeţea, tactul şi diplomaţia în promovarea
cooperării în rândul personalului didactic
- spirit de
observaţie, promtitudine, răbdare şi tactul în monitorizarea
disfuncţionalităţilor / disputelor / conflictelor
-
responsabilitatea, oportunitatea, colaborarea în stabilirea
soluţiilor de rezolvare a posibilelor disfuncţionalităţi
- competentele
de bun organizator al şedinţelor, claritatea scopurilor privind
cuprinderea întregii problematici
-
corectitudinea, creativitatea, punctualitatea, exigenta,
capacitatea de mediere şi moderare în desfăşurarea şedinţelor
conform ordinii de zi propuse şi în identificarea cauzelor unor
probleme intervenite în activitatea unităţii de învăţământ
- capacitatea de
decizie în soluţionarea operativa a oricărui tip de
disfuncţionalitate
- capacitatea de
decizie în stabilirea necesarului de personal şi angajarea
acestuia pe baze legale
-
obiectivitatea, transparenta, onestitatea manifestate în
desfăşurarea procesului de selecţie a personalului necesar
- capacitatea de
mediere, răbdarea, tactul în acordarea de feed-back candidaţilor
- atenţia,
acurateţea, responsabilitatea cu care urmăreşte evoluţia /
progresul activităţii educaţionale din unitatea de învăţământ
- răbdarea,
perseverenta, promptitudinea şi capacitatea de comunicare în
oferirea consultantei de specialitate
- atenţia,
coerenta, experienţa, receptivitatea, capacitatea de comunicare
şi persuasiunea în delegarea autorităţii către subordonaţi
- capacitatea de
analiză şi discernământul în luarea deciziei de alocare bugetara
pe priorităţi
- stilul de
muncă în echipă, participativ în luarea deciziei de alocare a
resurselor financiare în raport cu priorităţile
-
operativitatea, promptitudinea şi spiritul practic în
soluţionarea unor necesităţi financiare, intervenite accidental
şi în găsirea rapida a unor surse suplimentare de finanţare
-
operativitatea, capacitatea de decizie, colaborarea cu factorii
responsabili în stabilirea necesarului de resurse financiare şi
materiale
- capacitatea de
comunicare, consistenta relaţiilor cu părinţii şi diverşi
parteneri de dialog în vederea obţinerii surselor extrabugetare
de finanţare
- capacitatea de
analiza şi decizie în elaborarea proiectului de buget
corespunzător derulării activităţii din unitatea de învăţământ
- realismul şi
acurateţea în îndrumarea şi elaborarea procedurilor de evaluare
a cadrelor didactice prin raportarea la criterii de evaluare
- obiectivitatea
şi corectitudinea în aprecierea activităţii personalului
didactic şi la aplicarea unor măsuri de eficientizare a
activităţii acestuia
- consistenţa
relaţiilor de colaborare cu specialişti din domeniu în evaluarea
competentă a personalului didactic
- perseverenţa,
tactul şi exigenţa în verificarea competenţei examinatorilor la
diferite forme de evaluare a elevilor
-
responsabilitatea şi capacitatea de analiză în aprecierea şi
validarea rezultatelor diverselor forme de evaluare a elevilor
- capacitatea
organizatorică manifestată în evaluarea realistă a bazei
tehnico-materiale de care dispune în desfăşurarea procesului
educaţional
- capacitatea de
comunicare eficientă cu organismele de lucru şi cu factorii
responsabili în asigurarea bazei tehnico-materiale
- capacitatea de
analiză a resurselor umane implicate în procesul educaţional
- receptivitatea
şi perseverenţa cu care participă la stabilirea programului
managerial al unităţii de învăţământ şi la întocmirea orarului
şcolar
- capacitatea de
organizator în direcţia coordonării şi stabilirii realiste a
obiectivelor procesului educaţional
-
discernământul, capacitatea de decizie şi capacitatea de
comunicare cu organismele de lucru, la stabilirea metodologiei
de coordonare, monitorizare / evaluare a procesului educaţional
- coerenţa,
acurateţea, oportunitatea, tactul în conceperea aplicabilităţii
practice a metodelor de monitorizare şi evaluare a procesului
educaţional
|