PROFESIA DE ASISTENT UNIVERSITAR

Prezentarea generala a profesiei

 

Codul din Clasificarea ocupatiilor din Romania (C.O.R):231 006
Definitie C.O.R.:
Ocupatia face parte din grupa 2310-Profesori universitari,conferentiari,lectori,asistenti si asimilati acestora.
Ei concep si modifica programele de studii,predau cursuri, organizeaza seminarii,supravegheaza stdiul individual si sustin prelegeri;participa la luarea deciziilor privind organizarea invatamantului universitar si activitatilor anexe.
Descrierea ocupatiei .Continutul muncii
Asistentul universitar efectueaza seminarii,laboratoare sau lucrari practice.El are misiunea de a asista pe titularii cursurilor in toate activitatile de predare, aplicarea cunostintelor si evaluare.Are de asemenea in obiectul sau de activitate executarea unei cercetari stiintifice de calitate si aducerea rezultatelor ei in comunitatea stiintifica,prin publicatii sau comunicari.Asistentul este cel care desfasoara majoritatea activitatilor didactice studentesti.

Unelte/instrumente de lucru

Foloseste instrumente birotice, instrumente specifice laboratorui in care lucreaza, material bibliografic pentru documentare teoretica, aparate de inregistrare si prelucrare a datelor (traditionale,electronic sau computerizate) strategii, planuri,metode si tehnici specifice domeniului sau.

Atributii si responsabilitati
  • colaborare permanenta cu titularul cursului;
  • activitati de seminar, proiecte de an, lucrari practice si de laborator;
  • indrumare de proiecte, de lucrari de licenta si de absolvire, de practica pedagogica, productiva si de cercetare stiintifica;
  • executare de cercetari stiintifice;
  • monitorizarea activitatii de informare bibliografica si formare aplicativa a studentilor;
  • conducerea activitatilor didactico-artistice sau sportive;
  • activitati de evaluare a performantelor prin note sau calificative;
  • consultatii, indrumarea cercurilor stiintifice studentesti;
Program de lucru

Norma didactica saptamanala din invatamantul superior se cuantifica in ore conventionale.Ora conventionala este ora didactica de seminar, de laborator, de lucrari practice sau de activitati similare acestora.Norma didactica saptamanala medie calculata in ore conventionale pentru cadrele didactice universitare:5-7 ore.

Mediul de activitate

Locul de munca este amfiteatrul (sala de curs),sala de seminar,laboratorul,cabinete,birouri, biblioteci,pe  teren coordonand practica studentilor.

Situatii de risc

Predarea este activitatea care solicita rezistenta deosebita fizica si psihica si un efort vocal intens, de aceea, in timp la cadrele didactice universitare pot sa apara afectiuni neuropsihice si ale aparatului fonator.

Cerinte pentru exercitare
Cerinte medicale
  • sanatate fizica si psihica;
  • integritate anatomofunctionala a membrelor superioare;
  • acuitate auditiva,vizuala normale;
  • integritate anatomofunctionala a aparatului fonator;
Cerinte psihice
  • asumare a responsabilitatilor;
  • sa fie echilibrati, toleranti,empatici;
  • rezistenta la stres;
  • atentie concentrata si distributiva;
  • aptitudine de a lucra cu oamenii;
  • tip de personalitate: ISI investigativ,social intreprinzator (clasificarea Holland);

Activitati fizice:

  • vorbire;
  • folosirea mainilor;
  • ascultare;
  • vedere normala;
Deprinderi transferabile
  • deprinderi de formare si de instruire a altora;
  • acordare si transmitere de informatii;
  • pregatire de materiale si rapoarte;
  • analizare si evaluare a informatiei;
Cerinte de educatie si pregatire profesionala

Pentru exercitarea profesiei este necesara absolvirea cu diploma de licenta a unei institutii de invatamant superior sau o diploma echvalenta acesteia, ori a unei institutii academice postuniversitare.Dupa incadrare, se recomanda inscrierea la doctorat pentru promovare in ierarhia universitara.

Dinamica ocupatiei pe piata muncii

Conform recensamantului din 1992, numarul de angajati la nivel national era de 15 278, din care 15 154 in mediul urban si 124 in mediul rural.Distributia pe sexe: 10 616 barbati si 4662 femei.

Ocupatii inrudite/specializari
  • conferentiar universitar;
  • expert (centre de perfectionare);
  • lector universitar;
  • preparator in invatamantul universitar;
  • profesor universitar

Competente generale si speciale solicitate

  • cunoasterea continuturilor stiintifice ale disciplinei si a celor de metodica;
  • capacitatea de a construi demersuri didactice interactive prin adecvarea strategiilor didactice la continuturi;
  • capacitatea de a adecva demersurile didactice la particularitatile de varsta ale colectivului de studenti;
  • capacitatea de a construi un climat educativ stimulativ si eficient;
  • comunicarea eficienta cu partenerii in activitatea educationala;
  • capacitatea de autoevaluare si de integrare a feed-bach-ului in proiectia personala a dezvoltarii profesionale;
  • aprofundarea, dezvoltarea si selectia continuturilor stiintifice in raport cu standardele curriculare de performanta;
  • capacitatea de evaluare a eficientei didactice a diferitelor strategii si tipuri de demersuri didactice;
  • capacitatea de modelare a demersurilor didactice si creativitatea didactica;
  • capacitatea de proiectare si de realizare a dezvoltarilor curriculare intra- si interdisciplinare;
  • comunicarea eficienta cu partenerii in activitatea educationala;
  • capacitatea de autoevaluare si de integrare a feed-bach-ului in proiectia personala a carierei;
  • preocuparea pentru adecvarea procesului de instruire la nevoile fiecărui individ: capacitatea de a identifica nevoile/domeniile de dezvoltare ale fiecărui student, de a identifica ritmul dezvoltării (a accepta că dezvoltarea se produce în ritmuri diferite la momente diferite); capacitatea de a adecva situaţiile de învăţare, conţinuturile şi materialele educaţionale la caracteristicile individuale ale studentului, de a încuraja spiritul de iniţiativa şi capacitatea de studiu independent ale studentilor;
  • maximizarea potenţialului fiecărui student ;capacitatea de a diagnostica nevoile fiecărui student, în termenii unor caracteristici fizice, cognitive, afective, socio-economice sau culturale;
  • evaluarea holistică a performanţelor: capacitatea de a adapta modul de evaluare la dezvoltarea globală a studentului şi de a utiliza informaţiile evaluative pentru a proiecta activităţi de predare-învăţare; dezvoltarea capacităţii de autoevaluare la studenti; elaborarea unor instrumente de evaluare; interpretarea rezultatelor evaluării pentru adoptarea de decizii şi ameliorarea activităţii; utilizarea adecvată a metodelor alternative de evaluare;
  • adaptarea la schimbare: capacitatea de a identifica schimbările din societate şi natura lor (direcţii, tendinţe, calitate), a evalua acţiunile/practicile studentilor şi a sugera şi implementa modificările necesare;
  • abordarea problemelor din perspectiva studentului; 
  • respectarea drepturilor studentilor şi manifestarea unei atitudini de sensibilitate faţă de nevoile şi interesele lor;
  • soluţionarea problemelor şi a situaţiilor ambigue, complexe, din grupa sau din facultate;
  • capacitatea de a se vedea pe sine, ca şi pe studenti, ca membri activi ai comunităţii locale, naţionale şi globale;
  • capacitatea de a integra propriile sale priorităţi într-un cadru comun de probleme şi valori, precum şi de a acţiona pe baza deciziilor studentilor;
  • capacitatea de a-şi recunoaşte greşelile în faţa unui grup şi de a valorifica din punct de vedere educativ consecinţele acestora;

 

Posibilitatile de dezvoltare a carierei in cadrul profesiei (traseul prefesional)

  • participarea la cursuri de perfectionare;
  • prezentari de referate;
  • publicatii de specialitate;
  • participarea la congrese,simpozioane si alte activitati de specialitate;

 

Accesibilitatea profesiei pentru absolventi*

  • 3

Conditiile suplimentare necesare pentru a putea concura

  • doctorat;
  • cunoasterea unei limbi straine (lb.engleza/franceza/germana);
  • cunostinte de operare pe calculator;

Elementele de CV care conteaza pentru aceasta profesie

  • cunostinte psiho-pedagogice dobandite in cadrulu unui modul de pregatire a personalului didactic;
  • studiile universitare;

 

Stabilirea elementelor pentru care se puncteaza suplimentar

  • activitati de cercetare stiintifica(in domeniul stiintelor socio-umane);
  • autor al unor articole,publicatii,carti de specialitate;
  • cunoasterea unei limbi straine;
  • cunostinte de operare pe calculator;
  • centrarea pe student;
  • considerarea contextului social şi global, favorizând abordările comune între profesori, pentru gestionarea problemelor;
  • rolul de mediator între cursanţi şi mediul lor;
  • modernizarea procesului de evaluare: evaluarea ca modalitate de progres, accentul pe evaluarea formativă;
  • modernizarea formării profesorului, folosind noi abordări pedagogice şi noile tehnologii informaţionale;

activismul civic prin Internet;

Salarizarea

Salarizarea personalului didactic din invatamantul superior se face conform Legii nr. 154/1998.

Avantaje suplimentare (telefon,masina de serviciu)*

0.5

Mediul de lucru (conditiile in care se lucreaza, riscurile existente)*

4.5

Siguranta locului de munca*

4

Situarea locului de munca (localitatea de domiciliu sau alta localitate)*

2.5

Profesia exista sau va exista

Exista

Sursele folosite pentru obtinerea informatiilor – enumerarea si stabilirea gradului de incredere/ fidelitate*

5




Nota: * trebuie date note pe o scala de la 1 la 5, 5 fiind nota maxima.