Prezentarea generala a
profesiei
|
Codul
din Clasificarea ocupatiilor din Romania (C.O.R):231 006
Definitie C.O.R.:
Ocupatia face parte din grupa 2310-Profesori
universitari,conferentiari,lectori,asistenti si asimilati acestora.
Ei concep si modifica programele de studii,predau cursuri, organizeaza
seminarii,supravegheaza stdiul individual si sustin prelegeri;participa
la luarea deciziilor privind organizarea invatamantului universitar si
activitatilor anexe.
Descrierea ocupatiei .Continutul muncii
Asistentul universitar efectueaza seminarii,laboratoare sau lucrari
practice.El are misiunea de a asista pe titularii cursurilor in toate
activitatile de predare, aplicarea cunostintelor si evaluare.Are de
asemenea in obiectul sau de activitate executarea unei cercetari
stiintifice de calitate si aducerea rezultatelor ei in comunitatea
stiintifica,prin publicatii sau comunicari.Asistentul este cel care
desfasoara majoritatea activitatilor didactice studentesti.
Unelte/instrumente de lucru
Foloseste instrumente birotice, instrumente specifice laboratorui in
care lucreaza, material bibliografic pentru documentare teoretica,
aparate de inregistrare si prelucrare a datelor (traditionale,electronic
sau computerizate) strategii, planuri,metode si tehnici specifice
domeniului sau.
Atributii si responsabilitati
- colaborare
permanenta cu titularul cursului;
- activitati de
seminar, proiecte de an, lucrari practice si de laborator;
- indrumare de
proiecte, de lucrari de licenta si de absolvire, de practica
pedagogica, productiva si de cercetare stiintifica;
- executare de
cercetari stiintifice;
- monitorizarea
activitatii de informare bibliografica si formare aplicativa a
studentilor;
- conducerea
activitatilor didactico-artistice sau sportive;
- activitati de
evaluare a performantelor prin note sau calificative;
- consultatii,
indrumarea cercurilor stiintifice studentesti;
Program de lucru
Norma
didactica saptamanala din invatamantul superior se cuantifica in ore
conventionale.Ora conventionala este ora didactica de seminar, de
laborator, de lucrari practice sau de activitati similare acestora.Norma
didactica saptamanala medie calculata in ore conventionale pentru
cadrele didactice universitare:5-7 ore.
Mediul de activitate
Locul
de munca este amfiteatrul (sala de curs),sala de
seminar,laboratorul,cabinete,birouri, biblioteci,pe teren coordonand
practica studentilor.
Situatii de risc
Predarea este activitatea care solicita rezistenta deosebita fizica si
psihica si un efort vocal intens, de aceea, in timp la cadrele didactice
universitare pot sa apara afectiuni neuropsihice si ale aparatului
fonator.
Cerinte pentru exercitare
Cerinte medicale
- sanatate fizica si
psihica;
- integritate
anatomofunctionala a membrelor superioare;
- acuitate
auditiva,vizuala normale;
- integritate
anatomofunctionala a aparatului fonator;
Cerinte psihice
- asumare a
responsabilitatilor;
- sa fie
echilibrati, toleranti,empatici;
- rezistenta la
stres;
- atentie
concentrata si distributiva;
- aptitudine de a
lucra cu oamenii;
- tip de
personalitate: ISI investigativ,social intreprinzator (clasificarea
Holland);
Activitati fizice:
- vorbire;
- folosirea
mainilor;
- ascultare;
- vedere normala;
Deprinderi transferabile
- deprinderi de
formare si de instruire a altora;
- acordare si
transmitere de informatii;
- pregatire de
materiale si rapoarte;
- analizare si
evaluare a informatiei;
Cerinte de educatie si pregatire profesionala
Pentru
exercitarea profesiei este necesara absolvirea cu diploma de licenta a
unei institutii de invatamant superior sau o diploma echvalenta
acesteia, ori a unei institutii academice postuniversitare.Dupa
incadrare, se recomanda inscrierea la doctorat pentru promovare in
ierarhia universitara.
Dinamica ocupatiei pe piata muncii
Conform recensamantului din 1992, numarul de angajati la nivel national
era de 15 278, din care 15 154 in mediul urban si 124 in mediul
rural.Distributia pe sexe: 10 616 barbati si 4662 femei.
Ocupatii inrudite/specializari
- conferentiar
universitar;
- expert (centre de
perfectionare);
- lector
universitar;
- preparator in
invatamantul universitar;
- profesor
universitar
|
Competente generale si speciale
solicitate |
- cunoasterea
continuturilor stiintifice ale disciplinei si a celor de metodica;
- capacitatea de a
construi demersuri didactice interactive prin adecvarea strategiilor
didactice la continuturi;
- capacitatea de a
adecva demersurile didactice la particularitatile de varsta ale
colectivului de studenti;
- capacitatea de a
construi un climat educativ stimulativ si eficient;
- comunicarea
eficienta cu partenerii in activitatea educationala;
- capacitatea de
autoevaluare si de integrare a feed-bach-ului in proiectia personala
a dezvoltarii profesionale;
- aprofundarea,
dezvoltarea si selectia continuturilor stiintifice in raport cu
standardele curriculare de performanta;
- capacitatea de
evaluare a eficientei didactice a diferitelor strategii si tipuri de
demersuri didactice;
- capacitatea de
modelare a demersurilor didactice si creativitatea didactica;
- capacitatea de
proiectare si de realizare a dezvoltarilor curriculare intra- si
interdisciplinare;
- comunicarea
eficienta cu partenerii in activitatea educationala;
- capacitatea de
autoevaluare si de integrare a feed-bach-ului in proiectia personala
a carierei;
- preocuparea pentru
adecvarea procesului de instruire la nevoile fiecărui individ:
capacitatea de a identifica nevoile/domeniile de dezvoltare ale
fiecărui student, de a identifica ritmul dezvoltării (a accepta că
dezvoltarea se produce în ritmuri diferite la momente diferite);
capacitatea de a adecva situaţiile de învăţare, conţinuturile şi
materialele educaţionale la caracteristicile individuale ale
studentului, de a încuraja spiritul de iniţiativa şi capacitatea de
studiu independent ale studentilor;
- maximizarea
potenţialului fiecărui student ;capacitatea de a diagnostica nevoile
fiecărui student, în termenii unor caracteristici fizice, cognitive,
afective, socio-economice sau culturale;
- evaluarea
holistică a performanţelor: capacitatea de a adapta modul de
evaluare la dezvoltarea globală a studentului şi de a utiliza
informaţiile evaluative pentru a proiecta activităţi de
predare-învăţare; dezvoltarea capacităţii de autoevaluare la
studenti; elaborarea unor instrumente de evaluare; interpretarea
rezultatelor evaluării pentru adoptarea de decizii şi ameliorarea
activităţii; utilizarea adecvată a metodelor alternative de
evaluare;
- adaptarea la
schimbare: capacitatea de a identifica schimbările din societate şi
natura lor (direcţii, tendinţe, calitate), a evalua
acţiunile/practicile studentilor şi a sugera şi implementa
modificările necesare;
- abordarea
problemelor din perspectiva studentului;
- respectarea
drepturilor studentilor şi manifestarea unei atitudini de
sensibilitate faţă de nevoile şi interesele lor;
- soluţionarea
problemelor şi a situaţiilor ambigue, complexe, din grupa sau din
facultate;
- capacitatea de a
se vedea pe sine, ca şi pe studenti, ca membri activi ai comunităţii
locale, naţionale şi globale;
- capacitatea de a
integra propriile sale priorităţi într-un cadru comun de probleme şi
valori, precum şi de a acţiona pe baza deciziilor studentilor;
- capacitatea de
a-şi recunoaşte greşelile în faţa unui grup şi de a valorifica din
punct de vedere educativ consecinţele acestora;
|
Stabilirea elementelor pentru
care se puncteaza suplimentar |
- activitati de
cercetare stiintifica(in domeniul stiintelor socio-umane);
- autor al unor
articole,publicatii,carti de specialitate;
- cunoasterea unei
limbi straine;
- cunostinte de
operare pe calculator;
- centrarea pe
student;
- considerarea
contextului social şi global, favorizând abordările comune între
profesori, pentru gestionarea problemelor;
- rolul de mediator
între cursanţi şi mediul lor;
- modernizarea
procesului de evaluare: evaluarea ca modalitate de progres, accentul
pe evaluarea formativă;
- modernizarea
formării profesorului, folosind noi abordări pedagogice şi noile
tehnologii informaţionale;
activismul civic prin Internet; |