Prezentarea generala a
profesiei
|
Codul
din Clasificarea Ocupatiilor din Romania (C.O.R): 346001
Definitie C.O.R.:
Ocupatia face parte din grupa 3460 –Asistenti sociali.
Acorda consultatii asupra problematicii sociale; initiaza actiuni pentru
prevenirea delicventei sau pentru readaptarea delicventilor; acorda
ajutor handicapatilor fizic sau mental in scopul ameliorarii capacitatii
de integrare sociala a acestora..
Descrierea ocupatiei.Continutul muncii
Se
ocupa in principal cu recuperarea si (re)integrarea psiho-sociala si
profesionala a persoanelor cu probleme speciale:deficiente psihice si
/sau fizice,comportament antisocial(delicventa),probleme sociale
diverse.Desfasoara o activitate complexa si variata: analizeaza
influenta factorilor sociali asupra starii de sanatate mentala si a
comportamentului uman, acorda consultatii privind drepturile si
obligatiile asistatilor, colaboreaza cu institutii sau organizatii care
au obiective similare, participa la elaborarea metodelor si tehnicilor
de lucru, propun masuri de ajutorare sau recuperare. Munca unui lucrator
social este aceea de a ajuta oamenii în rezolvarea problemelor legate de
situatia lor sociala sau de viata personala.
Exercitarea profesiei de asistent social este avizata de Colegiul
Asistentilor Sociali din Romania si autorizata de Ministerul Muncii si
Protectiei Sociale.
Asistentul social indeplineste o misiune sociala care are la baza
valorile si principiile fundamentale ale profesiei: justitia sociala,
demnitatea si unicitatea persoanei, integritatea persoanei,
autodeterminarea, confidentialitatea, importanta relatiilor interumane,
furnizarea serviciilor cu competenta si in beneficial clientilor.
Exercitarea libera a profesiei si independenta profesionala confera
asistentului social dreptul de a actiona si a lua decizii in beneficiul
clientilor sai si deplina raspundere a acestora.
Profesia de asistent social poate fi exercitata de catre persoana care
indeplineste urmatoarele conditii:
• este cetatea roman, cu domiciliul in Romania ;
• este licentiat sau absolvent al unei institutii de invatamant de
specialitate, acreditata de stat in conditiile legii;
• detine avizul Colegiului Asistentilor Sociali din Romania pentru
exercitarea libera a profesiei de asistent social;
• nu se gaseste in vreunul din cazurile de incompatibilitate sau
nedemnitate prevazute de prezentul statut.
Exercitarea profesiei de asistent social este incompatibila cu:
• persoana care nu are capacitate deplina de exercitiu;
• promovarea sau apartenenta la o grupare scoasa in afara legii;
• folosesirea cu buna stiinta a cunostintelor profesionale in defavoarea
clientului ;
• desfasurarea de activitati de natura a aduce atingere demnitatii
profesionale de asistent social sau bunelor moravuri.
Este nedemn de a exercita profesia de asisten social:
• asistentul social care a fost condamnat definitiv si irevocabil, chiar
daca a fost reabilitat, pentru savarsirea unei infractiuni contra
umanitatii in imprejurari legate de exercitarea profesiei de asistent
social;
• asistentul social caruia i s-a aplicat pedeapsa interdictiei de a
exercita profesia, indiferent de durata, prin hotarare judecatoreasca
sau disciplinara.
Valori si Principii Etice
Acest set de principii etice reprezinta totalitatea exigentelor de
conduita morala corespunzatoare activitatii asistentului social.
Principiile au la baza valorile fundamentale ale asistentei sociale:
furnizarea de servicii în beneficiul clientilor, justitia sociala,
respectarea demnitatii si unicitatii individului, a confidetialitatii si
integritatii persoanei, autodeterminarii si competentei profesionale.
Fiecare asistent social îsi va însusi aceste valori si principii, ele
urmând sa se regaseasca în comportamentul sau, astfel încât sa nu aduca
prin actiunile sale prejudicii imaginii profesiei.
1. Furnizarea de servicii în beneficiul clientilor
Principiul etic: Scopul principal al activitatii asistentului social
este acela de a asista persoanele aflate în dificultate implicându-se în
identificarea, întelegerea, evaluarea corecta si solutionarea
problemelor sociale.
În toate demersurile sale, asistentul social actioneaza cu prioritate în
interesul clientului. În situatia în care interesul clientului
reprezinta o amenintare pentru comunitate / membrii comunitatii,
asistentul social are responsabilitatea de a îndruma clientul si de a
media în scopul armonizarii intereselor partilor implicate.
2. Justitia sociala
Principiul etic: Asistentii sociali promoveaza principiile justitiei
sociale.
Asistentii sociali se asigura de egalitatea sanselor privind accesul
clientilor la informatii, servicii, resurse si participarea acestora la
procesul de luare a deciziilor. Ei contesta si combat diferitele forme
ale injustitiei sociale precum: saracia, somajul, discriminarea,
excluderea si alte asemenea forme.
3. Demnitatea si unicitatea persoanei
Principiul etic: Asistentii sociali respecta si promoveaza demnitatea
individului, unicitatea si valoarea fiecarei persoane.
Asistentul social nu trebuie sa practice, sa tolereze, sa faciliteze sau
sa colaboreze la nici o forma de discriminare bazata pe rasa, etnie, sex
si orientare sexuala, varsta, convingeri politice sau religioase, statut
marital, deficienta fizica sau psihica, situatie materiala si/sau orice
alta preferinta, caracteristica, conditie sau statut.
4. Autodeterminarea
Principiul etic: Asistentul social respecta si promoveaza dreptul
clientilor la autodeterminare. Asistentul social asista clientii în
eforturile lor de a-si identifica si clarifica scopurile, în vederea
alegerii celei mai bune optiuni. Asistentii sociali pot limita
drepturile clientilor la autodeterminare atunci când, în judecata
profesionala a asistentului social, actunile prezente si/sau viitoare
ale clientilor prezinta un risc pentru ei însisi si/sau pentru ceilalti.
5. Relatiile interumane
Principiul etic: Asistentii sociali recunosc importanta fundamentala a
relatiilor interumane si le promoveaza în practica profesionala.
Asistentii sociali încurajeaza si întaresc relatiile dintre persoane cu
scopul de a promova, reface, mentine si/sau îmbunatati calitatea vietii
persoanelor, famililor, grupurilor, organizatiilor si comunitatilor.
6. Integritatea
Principiul etic: Asistentii sociali actioneaza cu onestitate si
responsabilitate în concordanta cu misiunea profesiei si standardele
profesionale.
7. Competenta
Principiul etic: Asistentii sociali trebuie sa îsi desfasoare
activitatea numai în aria de competenta profesionala determinata de
licenta, expertiza si exprienta profesionala. Asistentii sociali au
obligatia de a-si îmbunatati permanent cunostintele si deprinderile
profesionale si de a le aplica în practica. Asistentii sociali
contribuie la îmbunatatirea si dezvoltarea bazei de cunostinte a
profesiei.
Standardele Etice
1. Responsabilitatile etice ale asistentului social fata de societate
1.1. Actiune sociala si politica
Asistentul social pledeaza pentru conditii de viata care sa conduca la
satisfacerea nevoilor umane de baza si promoveaza valorile sociale,
economice, politice si culturale care sunt compatibile cu principiile
justitiei sociale. Asistentul social trebuie sa fie constient de
impactul vietii politice asupra profesiei si practicii profesionale.
Asistentul social pledeaza pentru schimbari care sa contribuie la
îmbunatatirea conditiilor sociale în vederea satisfacerii nevoilor umane
de baza si promovarii justitiei sociale. Asistentul social actioneaza
pentru a facilita accesul la servicii specifice si posibilitatea de a
alege pentru persoanele vulnerabile, dezavantajate sau aflate în
dificultate. Asistentul social promoveaza conditiile care încurajeaza
respectarea diversitatii sociale si culturale atât în interiorul
României, cât si la nivel global. Asistentul social promoveaza
politicile si practicile care încurajeaza constientizarea si respectarea
diversitatii umane. Asistentul social faciliteaza si informeaza publicul
în legatura cu participarea la viata comunitara si schimbarile sociale
care intervin. Asistentul social trebuie sa asigure servicii
profesionale în situatii de urgenta. Asistentul social actioneaza pentru
a preveni si elimina dominarea, exploatarea sau discriminarea unei
persoane, grup, comunitate sau categorie sociala pe baza etniei,
originii nationale, sexului sau orientarii sexuale, vârstei, starii
civile, convingerilor politice sau religioase, deficientelor
fizice/psihice sau altor asemenea criterii. Asistentul social se asigura
de respectarea drepturilor fundamentale ale omului si de aplicarea
legislatiei internationale la care Romania a aderat, conform
Constitutiei României.
2. Responsabilitatile etice ale asistentilor sociali fata de profesie
2.1. Integritatea profesionala si promovarea profesiei
Asistentul social promoveaza si mentine standardele practicii
profesionale. Asistentul social promoveaza si dezvolta valorile si etica
profesiei, baza de cunostinte si misiunea profesiei. Asistentul social
protejeaza si promoveaza integritatea profesionala atât prin studii,
cercetare, analiza si critica constructiva, cât si prin activitati de
predare, consultanta, expuneri în cadrul comunitatii si participare
activa în cadrul organizatiilor profesionale. Asistentul social
actioneaza pentru a preveni si a elimina practicarea neautorizata si
necalificata a profesiei de asistent social semnalând Colegiul
Asistentilor Sociali.
2.2. Evaluare si cercetare
Asistentul social evalueaza si promoveaza politicile din domeniu,
implementarea programelor si interventiile practice. Asistentul social
care se agajeaza în programe de cercetare respecta etica profesiei si
utilizeaza tehnici si metode profesionale. Asistentul social care se
implica în programe de cercetare trebuie sa asigure anonimatul
participantilor si confidentialitea asupra datelor obtinute.
3. Responsabilitatile etice ale asistentului social fata de clienti
3.1. Angajamentul fata de clienti:
Principala reponsabilitate a asistentului social este de a promova
bunastarea clientului. Intresele clientului primeaza. Asistentul social
activeaza în limitele obligatiilor legale si ale responsabilitatilor
sale în cadrul institutiei angajatoare.
3.2. Respectarea principiului autodeterminarii
Asistentul social nu decide în numele clientului. Asistentul social îl
ajuta pe client sa-si identifice si sa-si dezvolte resursele în vederea
alegerii celei mai bune optiuni, acordând totodata atentia necesara
intereselor celorlalte parti implicate. Exceptiile sunt prevazute de
lege. Asistentii sociali pot limita drepturile clientilor la
autodeterminare atunci când, în judecata profesionala a asistentului
social actiunile prezente si/sau viitoare ale clientilor prezinta un
risc pentru ei insisi si/sau pentru ceilalti.
3.3. Contractul cu clientul
• Asistentul social va furniza servicii clientilor numai în contextul
unei relatii profesionale bazate, atunci când este cazul, pe un contract
scris si/sau pe consimtamântul clientului. În cazul în care clientul nu
are capacitatea de a semna un contract, asistentul social trebuie sa
protejeze interesele clientului urmarind sa obtina permisinea
reprezentantului legal al acestuia (tutore, curator, etc.).
• Asistentul social foloseste un limbaj clar pentru a informa clientii
despre scopul, riscurile si limitele serviciilor, costurile legate de
serviciul respectiv, alternativele existente, dreptul clientului de a
refuza sau de a rezilia contactul cât si despre perioada pentru care se
încheie contractul respectiv. Asistentul social trebuie sa ofere
clientilor posibilitatea de a pune întrebari.
• În situatiile în care clientii nu înteleg sau au dificultati în a
întelege limbajul primar folosit în practica, asistentul social trebuie
sa se asigure ca acesta a inteles. Aceasta presupune asigurarea unei
explicatii verbale detaliate sau asigurarea unui translator sau
intepret.
• Asistentul social are responsabilitatea de a furniza informatii despre
natura si necesitatea serviciilor si de a informa clientul cu privire la
dreptul sau de a refuza serviciul oferit (indiferent daca serviciul a
fost solicitat su nu de catre client).
• Asistentul social informeaza clientii cu privire la limitele si
riscurile furnizarii de servicii prin intermediul computerelor,
telefoanelor sau a altor mijloace de comunicare si solicita acordul
scris al clientilor pentru orice înregistare audio si video, cât si
pentru prezenta unei a treia persoane ca observator.
3.4. Competenta profesionala
Toate actiunile asistentul social trebuie sa se înscrie în limitele de
competenta ale profesiei. Pregatirea profesionala a asistentului social
trebuie sa fie un proces continuu de perfectionare. Colegiul
Asistentilor Sociali stabileste procedura, limita de timp si modalitatea
prin care asistentii sociali îsi vor mentine si imbunatati performantele
profesionale. Pentru a asigura o interventie competenta, asistentul
social are dreptul si obligatia de a asigura servicii si de a folosi
tehnici specializate de interventie, numai dupa participarea la un
program de instruire specializata. Starile personale (emotionale sau de
alta natura) nu influenteaza calitatea interventiei profesionale a
asistentului social.
3.5. Competenta culturala si diversitatea sociala
Asistentul social ofera servicii în concordanta cu specificul cultural
din care provine clientul, adaptându-se diversitatii culturale prin
cunoasterea, întelegerea, acceptarea si valorizarea modelelor culturale
existente. Asistentul social trebuie sa aiba cunostinte de baza despre
mediul cultural si caracteristicile grupului/comunitatii din care fac
parte clientii. Instruirea asistentului social îi permite acestuia
întelegerea diversitatii sociale si culturale privind etnia, religia,
sexul si orientarea sexuala, varsta, statutul marital, convingerile
politice si religioase, dizabilitatile mentale sau fizice.
3.6. Conflicte de interes
Asistentul social evita conflictele de interese în exercitarea profesiei
si promoveaza o abordare impartiala a situatiilor profesionale.
Asistentul social informeaza clientul despre posibilele conflicte de
interese si intervine, dupa caz, în prevenirea sau rezolvarea acestora.
În anumite cazuri, protejarea clientului poate conduce la încheierea
relatiei profesionale si orientarea clientului catre un alt coleg sau un
alt serviciu. Asistentul social nu foloseste relatia profesionala cu
clientul pentru obtinerea de avantaje sau alte beneficii în interes
personal. Asistentul social care asigura servicii pentru doua sau mai
multe persoane între care exista o relatie (de exemplu membrii unei
familii, cuplul) trebuie sa clarifice care dintre indivizi sunt
considerati clienti, natura obligatiilor profesionale ale asistentului
social si ale partilor implicate, încercând sa atenueze sau sa previna
conflictele de interese posibile sau reale.
3.7. Confidentialitatea si viata privata
Asistentul social trebuie sa se bazeze pe principiile respectului
apararii intimitatii, confidentialitatii si utilizarii responsabile a
informatiilor obtinute în actul exercitarii profesiei. Asistentul social
nu solicita informatii despre viata privata a clientului decât în cazul
în care acestea sunt relevante pentru interventie. Odata ce aceste
informatii au fost obtinute, asistentul social pastreaza
confidentialitatea asupra lor. În anumite situatii, asistentul social
poate dezvalui informatii confidentiale, cu acordul clientului sau al
reprezentantului legal al acestuia. Asistentii sociali pot dezvalui
informatii confidentiale fara acordul clientilor în anumite situatii de
exceptie, cum ar fi: munca în echipa pluridisciplinara, când acest lucru
este prevazut prin lege, cand se pune în pericol viata clientului si/sau
a altor persoane, când se transfera cazul catre alt asistent social.
Asistentul social informeaza clientul în masura posibilitatii despre
încalcarea confidentialitatii si despre posibilele consecinte.
Asistentul social discuta cu clientii si alte parti implicate despre
natura informatiei confidentiale si circumstantele în care aceasta poate
fi încalcata. Discutia trebuie sa se faca la începutul relatiei
profesionale si de câte ori este necesar pe parcursul acesteia. Atunci
când asistentul social furnizeaza servicii de consiliere familiilor,
cuplurilor sau grupurilor, acesta trebuie sa obtina un consens privind
dreptul fiecaruia la confidentialitate si obligatia fiecaruia de a
pastra confidentialitatea informatiilor. Asistentul social informeaza
familia, cuplul sau membrii grupului cu care lucreaza despre faptul ca
nu poate garanta pastrarea confidentialitatii de catre toate persoanele
implicate. Asistentul social trebuie sa pastreze confidentialitatea
atunci când prezinta un caz social în mass media. Asistentul social
patreaza confidentialitatea în timpul procedurilor legale, în masura
permisa de lege.
3.8. Accesul la dosare
Accesul la dosarele clientilor si transferul acestora se realizeaza
astfel încât sa se asigure protectia informatiilor confidentiale.
Accesul la dosarele clientilor este permis profesionistilor care
lucreaza în echipa pluridisciplinara, supervizorilor activitatii
profesionale de asistenta sociala si altor persoane autorizate în unele
cazuri prevazute de lege. La cerere, clientii au acces la informatii din
propriile dosare, în masura în care acestea servesc intereselor
clientilor si nu prejudiciaza alte persoane. La încheierea serviciilor,
asistentul social are responsabilitatea de a arhiva dosarele clientilor
pentru a asigura accesul la informatie în viitor si protectia
informatiilor confidentiale.
3.9. Contactul fizic
Contactul fizic cu clientul este evitat de catre asistentul social, daca
acest lucru îl afecteaza din punct de vedere psihologic pe client.
Asistentul social care se angajeaza în contacte fizice cu clientii are
responsabilitatea de a stabili limite adecvate diferentelor culturale.
Asistentul social nu se angajeaza în relatii sexuale cu clientii sau
rudele acestuia, pe toata durata relatiei profesionale. Asistentul
social nu manifesta fata de clienti comportamente verbale sau fizice de
natura sexuala, cum ar fi avansurile sexuale sau solicitarile de
favoruri sexuale.
3.10. Limbajul
Asistentul social foloseste un limbaj adecvat si respectuos fata de
client si evita folosirea termenilor care pot aduce prejudicii
persoanelor, grupurilor sau comunitatilor.
3.11. Plata serviciilor
Atunci când se stabilesc taxe pentru furnizarea anumitor servicii,
asistentul social se asigura ca acestea sunt rezonabile si în
concordanta cu serviciile furnizate. Asistentul social nu accepta bunuri
sau servicii din partea clientilor în schimbul serviciilor furnizate.
3.12. Întreruperea si încheierea relatiei cu clientul
Asistentul social asigura continuitatea serviciilor în cazul în care
acestea sunt întrerupte de factori cum ar fi: transfer, boala,
indisponibilitate, etc. Asistentul social încheie relatia profesionala
cu clientul si serviciile oferite acestuia atunci când acestea nu mai
raspund nevoilor si intereselor clientului. Asistentul social se asigura
ca încheierea relatiei profesionale cu clientul si a serviciului oferit
este un proces planificat asupra caruia clientul are toate informatiile
necesare.
4. Responsabilitatile etice ale asistentilor sociali ca profesionisti
4.1. Supervizarea si consultarea
Pentru a exercita functii de supervizare sau consultanta, asistentii
sociali trebuie sa detina pregatirea, cunostintele, abilitatile,
specializarea si experienta practica solicitata de aceasta pozitie.
Asistentul social exercita functii de supervizare si consultanta numai
în aria de competenta specifica profesiei. Asistentii sociali cu functii
de conducere asigura conditiile necesare respectarii prevederilor
Codului Etic.
4.2. Educatia, formarea si evaluarea
Asistentii sociali care îndeplinesc functii de supervizare trebuie sa
asigure un program de pregatire si dezvoltare profesionala continua a
asistentilor sociali din subordine. Asistentii sociali care au
responsabilitatea de a evalua performantele asistentilor sociali din
subordine vor folosi criterii si instrumente de evaluare profesionala
clar definite. Asistentul social se implica activ în dezvoltarea
continua a profesiei prin sprijin profesional acordat colegilor la
începutul carierei si prin participarea la schimb de experienta si
cunostinte profesionale intra si interdisciplinare.
4.3. Angajamentul fata de institutia angajatore
Asistentul social respecta politica, principiile si regulamentele
interne ale institutiei angajatoare. Asistentul social participa la
îmbunatatirea politicilor si procedurilor institutiei angajatoare si la
sporirea eficientei serviciilor oferite. Asistentul social se asigura ca
institutia angajatoare cunoaste obligatiile etice ale profesiei de
asistent social prevazute de Codul Etic si implicatiile practice ale
acestor obligatii. Asistentul social se asigura ca practicile,
politicile si procedurile institutiei în cadrul careia îsi desfasoara
activitatea sunt compatibile cu prevederile Codului Etic. Asistentul
social actioneaza astfel încât sa previna si sa elimine orice forma de
discriminare în activitatile, politicile si practicile institutiei
angajatoare.
4.4. Conflictele de munca
Conflictele de munca ale asistentilor sociali sunt rezolvate conform
legislatiei în vigoare. Actiunile asistentilor sociali care sunt
implicati în conflicte de munca trebuie sa se ghideze dupa valorile,
principiile si standardele etice ale profesiei. În cazul unui conflict
la locul de munca, trebuie acceptate diferentele de opinie, iar acestea
trebuie puse în discutie tinând cont si de interesele clientilor.
4.5. Discriminarea
Asistentul social nu practica, nu se implica, nu faciliteza si nu
colaboreaza la nici o forma de discriminare bazata pe etnie, sex sau
orientare sexuala, stare civila, convingeri politice si/sau religioase,
deficiente fizice sau psihice sau pe alte asemenea criterii.
4.6. Conduita privata
Asistentul social va evita ca prin propriul comportament sa aduca
prejudicii imaginii profesiei. Asistentul social va evita ca problemele
personale sa îi afecteze judecata, performantele profesionale sau
intersele clientilor. În cazul în care aceasta situatie nu se poate
evita, asistentul social trebuie sa solicite imediat consultanta si
sprijin profesional, sa reduca numarul de cazuri cu care lucreaza, sa
îsi încheie activitatea profesionala sau sa întreprinda orice alta
actiune pentru a proteja clientii.
4.7. Reprezentare
În situatia în care reprezinta o institutie, asistentul social trebuie
sa prezinte clar si cu acuratete punctul oficial de vedere al
institutiei respective.
4.8. Onestitate
Asistentul social îsi asuma responsabilitatea si meritele numai pentru
propria activitate si recunoaste cu onestitate meritele si contributia
altor profesionisti.
5. Responsabilitatile etice ale asistentului social fata de colegi
5.1. Respectul
Asistentul social îsi trateaza colegii cu respect si evita aprecierile
negative la adresa lor în prezenta clientilor sau a altor profesionisti.
Asistentul social acorda sprijin si asistenta colegilor care trec prin
perioade dificile. Daca perioada respectiva se prelungeste si are urmari
în planul activitatii profesionale, asistentul social va apela la
procedurile din cadrul agentiei sau la Colegiul Asistentilor Sociali.
5.2. Confidentialitatea
Asistentul social respecta confidentialitatea informatiilor împartasite
de colegi în cursul relatiilor profesionale.
5.3. Colaborarea interdisciplinara si consultarea
Asistentii sociali care sunt membri în echipe multidisciplinare
participa la luarea deciziilor care vizeaza bunastarea clientului,
utilizând valorile profesiei si experienta profesionala. Obligatiile
etice si profesionale ale echipei multidisciplinare ca întreg si a
membrilor echipei trebuie clar definite. Asistentii sociali solicita si
ofera consultanta si consiliere colegilor ori de câte ori este nevoie.
5.4. Disputele dintre colegi
Disputele dintre colegi se rezolva în interiorul echipei de catre cei
implicati si prin respectarea dreptului partilor la opinie. În cazul
prelungirii acestora se apeleaza la un mediator sau la supervizor.
Disputa dintre angajator si un alt coleg nu este folosita de asistentul
social pentru a obtine o pozitie sau un avantaj personal. Disputele sau
conflictele dintre colegi sunt rezolvate fara implicarea clientului.
5.5. Orientarea catre alte servicii
Asistentul social orienteaza clientii catre alte servicii atunci când
problematica clientului depaseste competentele sale profesionale, când
nu a înregistrat progrese semnificative si atunci când clientul are
nevoie de servicii suplimentare sau specializate pe care el nu le poate
oferi. Asistentul social care orienteaza clientul catre alte servicii,
transmite catre noua agentie toate informatiile necesare solutionarii
cazului.
5.6. Relatiile sexuale si hartuirea sexuala
Asistentii sociali care desfasoara activitati de supervizare evita sa
întretina relatii sexuale cu supervizatii sau cu alte persoane asupra
carora îsi exercita o autoritate profesionala. Asistentii sociali evita
sa se implice în relatii sexuale cu colegii atunci când exista un
posibil conflict de interese. Asistentii sociali nu trebuie sa manifeste
fata de colegi comportamente verbale sau fizice susceptibile a fi
interpretate drept hartuire sexuala.
5.7. Incompetenta si comportamentul lipsit de etica
În situatiile în care asistentul social observa incompetenta sau
comportamentul lipsit de etica al unuia dintre colegi, îi acorda
acestuia sprijin si asistenta. Daca cel în cauza nu îsi corecteaza
comportamentul profesional, asistentul social va apela la procedurile
din cadrul agentiei sau la Colegiul Asistentilor Sociali. Asistentul
social actioneaza pentru a descuraja, preveni si corecta comportamentul
lipsit de etica. Asistentul social trebuie sa apere si sa asiste colegii
acuzati pe nedrept de comportament lipsit de etica.
Asistentul social îsi desfasoara activitatea în institutii publice,
private, ONG-uri sau poate sa desfasoare activitati în cadrul liberei
practici, în conditii autorizate de lege.
Activitatile desfasurate de catre asistentul social pot fi:
• consiliere familiala si sprijin terapeutic în depasirea unor situatii
de criza;
• suport social si psihologic
• asistenta si protectie a copilului din: centrele de plasament,
asistenta maternala, adoptie, institutii;
• sprijin pentru persoanele vârstnice:
• sprijin pentru persoanele afectate de violenta domestica;
• prevenirea si tratarea abuzului emotional, fizic, sexual la copii,
tineri si adulti;
• prevenirea si tratarea dependentei de drog, alcool etc.
• sprijin pentru copiii delincventi si corectarea abaterilor de la
normele sociale de viata;
• sprijinirea tinerelor mame singure aflate în situatii dificile;
• sprijinirea si integrarea acelor persoane sau familii din casele
sociale ale caror vieti sunt puse în pericol (adaposturi sociale);
• ajutor specializat pentru cei saraci, someri, tineri proveniti din
casele de copii, copiii strazii, probatiune etc.
La tipurile de activitati mentionate mai sus se pot adauga si altele în
functie de nevoile sociale care pot sa apara.
Unelte/ instrumente de lucru
In
activitate se foloseste:
- instrumente
birotice;
- materiale de
specialitate;
- computer;
- telefon;
- fax;
- aparate de
inregistrare si prelucrare a datelor;
Atributii si responsabilitati
- stabilirea /
adecvarea celor mai adecvate mijloace si modalitati de integrare
psiho-socio-profesionala a persoanelor cu probleme speciale;
- initiaza actiuni
de prevenire a delicventei si de readaptare sociala a persoanelor cu
antecedente penale;
- pregateste/
participa la programe de recuperare a persoanelor cu deficiente
fizice sau psihice;
- acorda consultatii
in probleme sociale;
- intocmeste studii,
raparte si dosare ale persoanelor asistate;
- participa la
manifestari organizate de institutii cu acelasi obiect de
activitate;
Program de lucru
Program de 8 ore/zi, care se pot prelungi in unele situatii peste
aceasta limita.
Mediu de activitate
Activitatea se desfasoara in birou, intr-un microclimat de confort
organic si pe teren, pentru efectuarea anchetelor sociale, culegerea de
informatii sau identificarea modalitatilor practice de reintegrare
sociala a persoanelor asistate.
În case particulare, unde nu sunt probleme deosebite de mediu; totusi,
unii lucratori sociali vin în contact cu oameni care pot fi la un moment
dat agresivi sau dificili.
Cerinte pentru executare
Ceinte medicale
- integritate
anatomofunctionala a membrelor superioare si inferioare;
- acuitate auditiva
normala;
- acuitate vizuala
normala;
Cerinte psihice
- adaptare la
sarcini de lucru schimbatoare;
- asumarea
responsabilitatilor;
- aptitudinea de a
lucra cu oamenii;
- capacitatea de a
evalua si de a lua decizii;
Activitati fizice
- vorbire;
- ascultare;
- folosirea
mainilor;
- lucrul in pozitie
sezanda in perioade indelungate;
Deprinderi transferabile
- acordare de
consultanta si consiliere;
- asigurare de
servicii;
- elaborarea si
interpretarea informatiei;
- deprinderi de
cercetare si investigare;
- planificarea si
organizarea operatiilor si activitatilor;
Cerinte de educatie si pregatire profesionala
Exercitarea profesiei de asistent social este un drept al oricarei
persoane fizice, cetatean roman, posesoare a diplomei de licenta cu
titlui de asistent social sau al diplomei de asistent social , eliberata
de o institutie de invatamant de specialitate, acreditata in conditiile
legii din Romania sau strainatate, echvalata potrivit legii. |